Internationale ontwikkelingen 05 januari 2023

ZeroAvia start met testvluchten op waterstof

De Britse luchtvaartautoriteit geeft groen licht aan ZeroAvia voor het testen van een vliegtuig op waterstof. De eerste vlucht is begin 2023.

ZeroAvia werkt al geruime tijd aan de ontwikkeling van vliegtuigen op waterstof. In 2025 wil het bedrijf een toestel gereed hebben dat vluchten van circa 500 km met waterstof kan maken, met plek voor 9-19 passagiers. Dus het wordt tijd voor de eerste testvluchten. Die kunnen nu starten dankzij toestemming (Permit 21) van de Britse Civil Aviation Authority.

Vliegen met waterstof-elektrische motor

ZeroAvia gebruikt voor de testvluchten een omgebouwde Dornier 228. Een motor is elektrisch en die krijgt stroom van een brandstofcel op waterstof. De andere is de voor dit vliegtuig gangbare Honeywell TPE-331 turbopropmotor. Met andere woorden: mochten zich problemen voordoen bij de waterstoftoevoer of aandrijving dan kan het toestel doorvliegen en landen met een motor op kerosine.

Het testvliegtuig van ZeroAvia: een omgebouwde Dornier 228.

Eerste testvlucht op waterstof januari 2023

De waterstof-elektrische propellormotor heeft een vermogen van 600 kW. Tijdens de testvluchten, waarvan de eerste al januari 2023 is, zijn technici van ZeroAvia aan boord voor tal van metingen. De vluchten zijn onderdeel van een uitgebreid ontwikkelingstraject waarmee de vliegtuigproducent al enkele jaren geleden is begonnen.

Lees ook: ZeroAvia test vliegtuigmotor op waterstof

In 2025 eerste waterstofvluchten met passagiers

Uiteindelijk wil ZeroAvia de Dornier in 2025 bedrijfsklaar hebben voor commerciële vluchten met passagiers. Dan zal het toestel twee waterstof-elektrische motoren hebben en plek moeten bieden aan maximaal 19 passagiers. Het is de opmaat naar meer. In 2027 mikt het bedrijf op een waterstofvliegtuig met plek voor 40-80 passagiers en een vliegbereik van circa 1.000 km. In 2030 wil ZeroAvia de ontwikkeling en productie verder hebben opgeschaald.

Delen: