Mobiliteit 30 september 2022

ZeroAvia stap dichterbij vliegtuig op waterstof

2.400 Cessna Grand Caravans vliegen er wereldwijd. Nu ligt er een deal op tafel om ze om te bouwen naar aandrijving op waterstof.

Het gaat om een deal tussen ZeroAvia en Textron Aviation, de maker van de Cessna Grand Caravan. Het betreft hier een zeer populair vliegtuig voor gebruik in vaak slecht bereikbare gebieden. De hoogdekker is ruim, heeft een krachtige motor en kan op korte landingsbanen opstijgen en landen.

Emissievrije luchtvaart op waterstof

ZeroAvia focust volledig op emissievrije luchtvaart met een hoofdrol voor waterstof. Met enkele concepten is proef gevlogen. In het geval van de Cessna gaat het om ombouw. De verbrandingsmotor die de enkele propellor aandrijft wordt vervangen door een elektromotor van 600 kW. Die krijgt zijn stroom van een brandstofcel, die wordt gevoed door waterstof uit tanks onder de vleugels.

2025 als streefjaar

ZeroAvia ontwikkelt en levert de aandrijfunit met elektromotor en brandstofcel aan Textron Aviation. Het gaat nog wel een paar jaar duren voordat alle benodigde certificaten en vergunningen geregeld zijn, zo meldt ZeroAvia. 2025 wordt als streven genoemd en daarna zou dus de ombouw een aanvang kunnen nemen.

Dornier 228 op waterstof met plek voor 19 passagiers.

Ook waterstofunit voor Dornier-vliegtuig

Voor de tweemotorige Dornier 228 heeft ZeroAvia eerder al een retrofit waterstofaandrijfunit ontwikkeld. Daarmee worden binnenkort de eerste testvluchten gemaakt. Ook voor andere toestellen zitten er units in de pen. ZeroAvia mikt ook op grotere vliegtuigen met 40 tot 80 zitplaatsen.

Delen: