Duurzaamheid 26 november 2022

Watertransport met waterstoftrein

VITTEL mineraalwater belandt vanaf 2025 in de schappen via een waterstoftrein. Het zou een primeur zijn in het goederentransport.

Nestlé Waters France, eigenaar van het bronwatermerk VITTEL, wil hiermee een stap zetten om de uitstoot van CO2 met 30 procent te verminderen. Diesellocomotieven moeten het veld ruimen voor exemplaren met brandstofcellen die met waterstof de benodigde elektriciteit leveren voor elektrische aandrijving.

Locomotieven op waterstof

De van origine Franse trein- en tramproducent Alstom is ver met de ontwikkeling van locomotieven op waterstof. Dit bedrijf produceert al passagierstreinen op waterstof, waarvan er al een aantal rijden in onder meer Duitsland en Frankrijk. Verder is energiemaatschappij ENGIE betrokken bij dit project.

Vittel in de Vogezen

Nestlé Waters wil in 2025 volledig af van railvervoer met diesellocomotieven. Op geëlektrificeerde trajecten is deze switch eenvoudig. Op de niet-geëlektrificeerde baanvakken zal het mineraalwater tussen de fabriek in de plaats Vittel in de Vogezen en verschillende distributiecentra worden overgenomen door een waterstoflocomotief. De eerste trajecten die de vrachttrein met bronwater van VITTEL zal gaan rijden zijn Vittel-Arles (600 km) en Vittel-Montreuil (760 km).

Meer dan 1.000 km per rail op waterstof

In september (2022) legde een door waterstof aangedreven Coradia iLint-passagierstrein van Alstom 1.175 km af van Bremervöde, Nedersaksen, Duitsland, via Hessen naar Beieren op één tank brandstof. “Alstom is een pionier op het gebied van waterstoftreinen door de eerste waterstoftrein ter wereld in commercieel gebruik te ontwikkelen”, aldus Marc Granger, Chief Strategy Officer bij Alstom.

Delen: