Waterstofvrachtwagens van Hyundai gaan de Alpen in

In 2019 onthulde Hyundai de H2 Xcient waterstofvrachtwagen. Nog geen jaar later gaan de eerste vijftig exemplaren rijden in Zwitserland.
Met de H2 Xcient biedt Hyundai een duurzaam en praktisch alternatief voor de dieselvrachtwagen. De Koreaanse waterstoftruck stoot namelijk geen schadelijke stoffen uit.
Hyundai wil met de H2 Xcient niet alleen de strijd aangaan met dieselvrachtwagens, maar ook met batterij-elektrische vrachtwagens. Volgens Hyundai zijn die vanwege het loodzware batterijpakket te zwaar om door bergen te rijden. Een volgeladen vrachtwagen zou daardoor niet ver komen en moet te vaak stoppen om te laden op deze trajecten.
Hyundai H2 Xcient
De H2 Xcient-vrachtwagens van Hyundai hebben een 190 kW brandstofcel en zeven hogedruktanks. De truck kan 35 kilo waterstof opslaan en daarmee 400 kilometer rijden.
Waterstofvrachtwagens in Nederland
Hyundai wil rond 2025 1.600 waterstofvrachtwagens op de Zwitserse wegen hebben rijden. Na Zwitserland wil Hyundai later dit jaar een soortgelijk project starten in twee andere Europese landen. De Koreanen maken later bekend voor welke landen ze kiezen. Behalve Oostenrijk, Duitsland en Noorwegen maakt ook Nederland kans.
Migros
De Swiss H2 Mobility Association – een groep van bijna twintig bedrijven – worden de eerste gebruikers van de H2 Xcient. Onder andere supermarktketen Coop, de grootste retailer van het land Migros, tankstation exploitanten SOCAR en Tamoil en zuivelproducent Emmi gaan de vrachtwagens inzetten.
Pay-per-use
Deze bedrijven leasen de vrachtwagens van Hyundai op basis van pay-per-use contracten die kilometers, garantie, services, verzekeringen en toegang tot voldoende waterstof geven. Het moet zo voor bedrijven aantrekkelijk worden om de overstap naar waterstofvrachtwagens te maken.