Waterstoftrein in Groningen succesvol getest

Sinds 26 februari is de Coradia iLint waterstoftrein in ons land. De eerste testritten tussen Groningen en Leeuwarden zijn achter de rug en verlopen volgens producent Alstom voorspoedig.
De eerste testrit met de waterstof aangedreven Coradia iLint vond plaatst in de nacht van donderdag 27 februari en werd met lage snelheid uitgevoerd. Tijdens de test werd het trein-detectiesysteem getest en gekeken hoe de trein in de bochten functioneert.
In het weekend werd de snelheid opgevoerd tot 140 km/u. Volgens de Franse producent van de Coradia iLint zijn de eerste testritten positief verlopen. Tot en met 14 maart worden ‘s nachts meerdere ritten uitgevoerd.
Spoor verduurzamen
Het project is een samenwerking tussen de provincie Groningen, Engie, ProRail, Arriva en Alstom. De organisaties willen in de praktijk testen of de trein het spoor in de noordelijke provincies kan verduurzamen.
“Met testritten doen we praktijkervaring op met het rijden op groene waterstof”, aldus ProRail. “We kijken onder andere naar hoe de trein de dienstregeling kan rijden, het brandstofverbruik en het tanken.”
Wie de trein van dichtbij wil zien, kan op 7 maart terecht op station Groningen. De trein staat tussen 12.00 – 16.00 op spoor 1a, en is voor het publiek toegankelijk.
Spoorboekje
De samenwerkende partijen kijken ook wat nodig is om de trein in het spoorboekje op te nemen. Er rijden nog geen waterstoftreinen in Nederland en er zijn daarom nog geen duidelijke richtlijnen, standaarden en protocollen.
De provincie Groningen wil graag in 2023 treinen op waterstof in de reguliere dienstregeling opnemen.
Coradia iLint
Het is voor het eerst dat de iLint buiten Duitsland rijdt. Daar rijdt hij sinds september 2018 tussen de Noord-Duitse plaatsjes Cuxhaven en Buxtehude. De iLint rijdt op een traject van ongeveer 100 kilometer.
De waterstoftreinen van Alstom kunnen tot 1.000 kilometer afleggen op een volle tank. De topsnelheid bedraagt 140 km/u. Stoom en water zijn de enige stoffen die de treinen uitstoten.