Waterstofracer naar 24 uur van Le Mans

De 24 uur van Le Mans krijgt in 2024 een klasse voor waterstofracers en het Nederlandse TU Delft Dreamteam Forze wil daar met zijn auto aan de start staan.
‘Heel blij met klasse voor waterstofracers’
‘Bij Forze Hydrogen Electric Racing zijn we echt heel blij met het nieuws dat de FIA en de ACO van plan zijn om een klasse voor waterstofracers te introduceren in de 24 uur van Le Mans in 2024′, aldus meldt het TU Delft Forze team.

Gamma Racing Days
Studenten van de Technische Universiteit van Delft zijn al sinds 2007 actief met racers op waterstof. Vorig jaar zijn tijdens de Gamma Racing Days op het TT Circuit in Assen belangwekkende successen geboekt met de Forze VII waterstofracer. Aan de ontwikkeling van deze auto op basis van een chassis van een Le Mans raceauto heeft coureur Jan Lammers als adviseur bijgedragen.
Test met Forze VIII op Zandvoort
De Forze VII bleek competitief genoeg, maar de finish was nog een station te ver door een te kleine tank. De opgedane kennis en ervaringen zijn afgelopen jaar gebruikt om een nieuwe waterstofracer te ontwikkelen. Dat is de Forze VIII, die onlangs is onthuld. Deze heeft uiteraard een grotere tank. Op het circuit van Zandvoort is op 30 juli getest en in het weekeinde van 17 tot en met 19 augustus staat de Forze VIII aan de start in de Supercar Challenge tijdens de Gamma Racing Days in Assen.

Promoten duurzame technologie
Het doel voor de toekomst is nu glashelder: meedoen aan de 24 uur van Le Mans. ‘Als team zijn we al tien jaar bezig met waterstofracers om deze duurzame technologie te promoten. Dan is het natuurlijk super dat er een speciale klasse komt in een van de meest prestigieuze race-events ter wereld. Het is voor ons echt een droom om hieraan mee te doen.’
Kart op waterstof
