Mobiliteit 09 februari 2017

‘Waterstofauto reëler dan batterij-auto’

Rijden op waterstof is een reëlere optie voor verduurzaming van personenauto’s dan batterij-elektrisch rijden. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau KPMG onder 800 managers van autofabrikanten, dealers en financieel dienstverleners.

62 procent van de ondervraagden verwacht dat het laden op termijn de groei van elektrisch aangedreven auto’s met een batterij beteugelt. Dik 75 procent denkt dat de waterstofauto uiteindelijk terrein wint. Tanken gaat bijna even snel als met benzine of diesel. Zelfs met de krachtigste snellader kost het laden van een batterij nog altijd ongeveer een half uur om een actieradius van circa 400 tot 500 kilometer mogelijk te maken.

Boost voor waterstofauto

De waterstofauto krijgt volgens KPMG pas echt een boost als de opslag van waterstof veilig genoeg is en er voldoende tankstations zijn. Beide ontwikkelingen gaat momenteel nog traag, omdat regelgeving ontbreekt en de infrastructuur (aanleg van leidingen en pompinstallaties) kostbaar is. Ook is waterstof op dit moment duurder dan fossiele brandstoffen.

En wat nog meer…

Het onderzoek van KPMG biedt nog andere interessante conclusies. Als het gaat om de ontwikkeling van elektrische voertuigen zien de fabrikanten BMW nog steeds als onbetwiste leider. De Duitse producent wordt op korte afstand gevolgd door het Amerikaanse Tesla. Toyota is wereldwijd lange tijd marktleider geweest met de verkoop van auto’s met een elektrische aandrijving als onderdeel van een hybridesysteem.

De ondervraagden verwachten dat de Japanners die koppositie verliezen. Toyota schakelt echter al op naar een volgende fase voor duurzame aandrijving. Na Hyundai is het het tweede merk dat een waterstofauto, de Mirai, met een brandstofcel en een elektromotor op de markt heeft gebracht.

Diesel exit

De deelnemers aan het onderzoek verwachten dat diesel de eerste traditionele brandstof is die het veld moet ruimen. Wel vindt een grote meerderheid (75 procent) dat de klassieke interne verbrandingsmotor technologisch nog altijd zeer relevant is, ook al is deze maatschappelijk omstreden.

Delen: