Waterstof vervangt dieseltreinen

Waterstof is uitstekend inzetbaar in treinen. Waterstoftreinen hebben een grote actieradius en zijn relatief snel weer bij te tanken. Ze zijn daarom een erg geschikt om dieseltreinen te vervangen. Om deze reden heeft de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF een bestelling voor 15 waterstoftreinen geplaatst.
Groene trajecten
Veel treinsporen in Europa zijn niet voorzien van een bovenleiding. Het is vaak lastig en zeer kostbaar om deze trajecten te elektrificeren. Op deze trajecten rijden daarom vaak sterk vervuilende dieseltreinen. Om deze trajecten te verduurzamen wordt er gekeken naar nieuwe oplossingen. Je komt dan al snel uit bij waterstof.
Dieseltreinen
Frankrijk staat natuurlijk bekend om de Train à Grande Vitesse. Het land liep jarenlang voorop met de hogesnelheidstrein die met 300 km/h door het Franse landschap raasde. Op regionaal niveau is het Franse treinnetwerk echter flink verouderd. Tussen de verschillende steden en dorpen rijden nog voornamelijk dieseltreinen.
Klimaatakkoord van Parijs
Om aan het Klimaatakkoord van Parijs te voldoen is de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF druk bezig met het vergroenen van verschillende spoorlijnen. De SNCF heeft daarom een order van 15 waterstoftreinen geplaatst bij het Franse multinational Alstom.
Alstom
Het Franse Alstom is bekend van de TGV-hogesnelheidstrein, maar is ook de fabrikant van de Cordia iLint waterstoftrein. Deze trein rijdt sinds september 2018 tussen de Noord-Duitse plaatsjes Cuxhaven en Buxtehude. De iLint rijdt op een traject van ongeveer 100 kilometer.
De waterstoftreinen van Alstom zijn in staat om 1.000 kilometer af te leggen op een volle tank waterstof. De treinen stoten geen C02 uit. Stoom en water zijn de enige stoffen die de treinen uitstoten.
Interesse opwekken
Met de waterstoftreinen wil de SNCF interesse opwekken bij de Franse regering en verschillende Franse regio’s om zo alle dieseltreinen van het spoor te krijgen: “Over 15 jaar willen we geen enkele dieseltrein meer op de Franse spoorwegen te hebben.” aldus SNCF CEO Guillaume Pepy.
De SNCF wil ook dieseltreinen in het noordoosten, westen en zuiden van het land vervangen door nieuwe hybride-treinen.