Waterstof tanken op Spa-Francorchamps

Het is opletten geblazen voor traditionele raceauto’s. Er komt namelijk serieuze concurrentie aan. De razendsnelle GreenGT LM PH2G waterstofracer heeft zijn debuut gemaakt op het circuit van Spa-Francorchamps. Tanken op het circuit kan ook.
Michelin Le Mans Cup
Een jaar geleden maakte de GreenGT LM PH2G waterstofracer zijn eerste testrondjes op het circuit van Spa-Francorchamps. De experimentele racewagen had het circuit toen voor zichzelf. Na een jaar testen mag de GreenGT zich nu meten met de traditioneel aangedreven racewagens. De waterstofracer heeft deelgenomen aan de vrije training tijdens de Michelin Le Mans Cup. Voor het eerst reed een raceauto op waterstof in een startveld vol racers met verbrandingsmotoren.
Waterstof tanken
Het uiteindelijke doel is: een waterstofklasse voor de 24 uur van Le Mans in 2024. Om dit doel te halen is het nodige testwerk nog nodig. Eén van de uitdagingen is het tanken. Er zijn namelijk geen waterstoftankinstallaties op racecircuits.
PitPoint, een dochtermaatschappij van Total, heeft daarom een mobiel waterstoftankinstallatie ontwikkeld en gebouwd. De installatie zit in een container en is gemakkelijk naar verschillende circuits te vervoeren.
Promotie
De waterstofauto is het resultaat van het project MissionH24, een samenwerking tussen ACO, Total en GreenGT. MissionH24 spant zich in voor promotie van waterstoftechnologie en de waterstofklasse voor de 24 uur van Le Mans in 2024.
Snelheid genoeg
De waterstof-racer kan het zonder problemen op nemen tegen de traditionele concurrentie. De GreenGT beschikt over 654 pk (480 kW) en heeft een topsnelheid van 300 km/u. De auto accelereert in slechts 3,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u.
TU Delft
De GreenGT is niet de eerste racewagen op waterstof. In ons eigen land bouwt de TU Delft al sinds 2007 waterstofracers. Een van de recente creaties, de Forze VIII waterstofracer van het Delftse Forze Hydrogen Electric Racing Team, heeft zelfs al een volledige race tegen traditionele racewagens uitgereden. Tijdens de Supercar Challenge 2019 op het TT Circuit van Assen behaalde het team van de TU Delft het podium en wist het maar liefst 43 conventionele racewagens achter zich te houden.