Waddenfonds steekt miljoenen in waterstofschepen

Het Waddenfonds steekt 8 miljoen euro in de vergroening van de scheepvaart op de Waddenzee. In 2030 moeten alle schepen in de beroepsvaart op waterstof varen.
Green Shipping
Met het Green Shipping-project wil het Waddenfonds binnen tien jaar een groot deel van de waddenvloot verduurzamen. In 2030 moet de CO2-uitstoot van de vloot met 60% zijn afgenomen en moeten alle schepen in de beroepsvaart op waterstof varen.
“Green Shipping is in meerdere opzichten belangrijk voor de Waddenzee. Met innovaties zorgen we ervoor dat een belangrijke sector als de scheepvaart klaar wordt gemaakt voor de toekomst. En nog belangrijker, het milieu van de kwetsbare Waddenzee is er zeer bij gebaat”, aldus voorzitter Henk Staghouwer van het Waddenfonds.
Waterstof voor walstroom
Green Shipping bestaat uit tien deelprojecten. Een van de projecten is het ‘waterstof voor walstroom’-project. Tijdens dit project wordt een mobiele brandstofcel getest in Groningen Seaports en de havens van Den Helder en Harlingen. Deze installatie kan schepen voorzien van groene stroom, ook op plekken in havens waar vaste walstroom niet voorhanden is, omdat de aanlegkosten hoog zijn.
Wubbo Ockels
Ook de zeiljacht Ecolution van Wubbo Ockels maakt deel uit van het Green Shipping-project. Het schip wordt omgebouwd en geschikt gemaakt voor waterstof. Als het project succesvol is, zet dit de deur open om ook andere middelgrote en grotere schepen om te bouwen.
Twee andere projecten vinden plaats in de haven van Den Helder. Daar komt een servicevaartuig op waterstof en een lokaal zonnepark met een elektrolyser voor de productie van groene waterstof.
De totale investering voor Green Shipping bedraagt de komende vier jaar zo’n 26 miljoen euro. Het project is onderdeel van het Investeringskader Waddengebied (IKW) van de drie Waddenprovincies.