Een John Deere met een brandstofcel, dat heeft loonwerker Mechielsen uit het Groningse Oldenhove voor ogen. Omdat hij met zijn bedrijf al jaren werkt aan verlaging van de CO2-uitstoot. Technisch kan het, maar de ombouw kost veel geld. Het gaat om een investering van zo’n 300.000 euro. Mechielsen heeft de hoop gevestigd op subsidiëring van 80% van dat bedrag. ‘Als dat lukt kan die trekker hier op heel korte termijn rondrijden.’
Ombouw naar waterstoftractor
Hulp van de plaatselijke dealer is alvast ingeschakeld. Het rekenwerk is klaar en de bouwtekeningen zijn dat ook. Mechielsen heeft ook contact gelegd met de Holthausen-groep. Dit bedrijf heeft ervaring met de ombouw van voertuigen naar waterstofaandrijving. Waarbij de verbrandingsmotor wordt vervangen door een elektromotor en een brandstofcel op waterstof die de stroom levert.

De om te bouwen John Deere tractor is al in bezit van het loonbedrijf. ‘Wij zijn een grote brandstofverbruiker, maar de fossiele brandstoffen raken op’, zegt Mechielsen. ‘Misschien zijn we wat vroeg, maar er komt een moment dat we moeten overstappen op iets anders. Waterstof lijkt ons een goed alternatief.’
Batterij-elektrische tractor geen optie
Vooral voor het zwaardere agrarische werk biedt waterstofaandrijving voordeel volgens de loonwerker. Voor tractoren die continu in touw zijn, zoals bij zijn bedrijf, is een batterij-elektrische variant geen optie. Het laden duurt te lang. Waterstof aanvullen gaat sneller, nagenoeg even snel als het tanken van dieselolie waar de John Deere nu op loopt.