Volkswagen komt met bestelbus op waterstof

De Crafter HyMotion van Volkswagen is best bijzonder. Het is eigenlijk de elektrische e-Crafter maar met een kleinere batterij en een brandstofcel.
Een maand na de presentatie van de elektrisch aangedreven e-Crafter, stelt Volkswagen Bedrijfswagens de eveneens lokaal emissievrije Crafter HyMotion voor. Bij dit model krijgt de elektromotor zijn energie van een waterstof-brandstofcel. De Crafter HyMotion is al vrijwel productierijp.
Actieradius: ruim 500 km
De tanks van de Crafter HyMotion hebben een capaciteit van 7,5 kg waterstof. Daarmee heeft de 4,2-tons bestelwagen een actieradius van ruim 500 km. In vergelijking tot de 35,8 kWh lithium-ion batterij van de e-Crafter, heeft de HyMotion een kleiner exemplaar met een capaciteit van 13,1 kWh. Het brandstofcelsysteem levert 30 kW en fungeert als range extender. De Crafter HyMotion maakt gebruik van dezelfde 100 kW elektromotor en transmissie als de e-Crafter. De Crafter HyMotion verbruikt 1,4 kg waterstof per 100 km.
Kosten en infrastructuur
Brandstofcelaandrijving zoals in de Crafter HyMotion is aanzienlijk duurder dan elektrische aandrijving. Volkswagen verwacht echter dat dat de productiekosten voor dit systeem per 2025 aanzienlijk lager zullen zijn. Rond die tijd zal de verkrijgbaarheid van waterstof ook veel beter zijn dan nu. Als bijvoorbeeld het aantal stations in Duitsland tussen 2025 en 2030 zoals verwacht toeneemt tot 1.000, zou dat genoeg zijn voor de commerciële doorbraak van brandstofcelaandrijving, zo verwacht Volkswagen.