Vliegende auto op waterstof

Vliegende auto’s zijn er al. In Nederland is bijvoorbeeld de PAL-V te koop. Een bedrijf in Israël ontwikkelt een vliegende auto op waterstof.
Het gaat om een Vertical TakeOff and Landing voertuig (VTOL), genaamd Cityhawk met plek voor vier inzittenden. Elektromotoren drijven ingebouwde rotoren aan, waarmee de vliegende auto kan opstijgen. De benodigde stroom komt van een brandstofcel op waterstof, die zit opgeslagen in een tank bij een druk van 700 bar.
39 patenten
De Cityhawk is een creatie van het bedrijf Metro Skyways, onderdeel van het Israëlische Urban Aeronautics. Voor de Cityhawk zijn 39 patenten afgegeven. Een is er onder meer voor de rotoraandrijving, de Fancraft-technologie. Er zijn twee brandstofcellen aan boord, waarbij er een als reserve dienst doet mocht de eerste uitvallen.

Rol van taxi op waterstof
Vooralsnog mikken de makers vooral op inzet als taxi in steden, waarbij een piloot de besturing op zich neemt. In de toekomst moet de Cityhawk volledig autonoom kunnen rijden en vliegen. Dus als het druk op de weg is, stijgt hij zelfstandig op om de passagiers naar hun bestemming te transporteren.
270 km/uur
De Cityhawk kan vliegend een snelheid van 270 km/uur bereiken. Hij weegt zelf 1.170 kg en kan tot aan 760 kg laadgewicht meenemen. Met een volle waterstoftank is een actieradius mogelijk van 150 km door de lucht. Als alleen een piloot aan boord is, bedraagt die 360 km.

Wanneer komt hij?
Die vraag laat Metro Skyways nog onbeantwoord. Het zal vooral afhangen van beschikbare infrastructuur en het verkrijgen van de nodige vergunningen om met deze vliegende auto op pad te mogen. Op zich lijkt dat niet lastig, want per slot van rekening is de Nederlandse PAL-V ook gewoon toegestaan in onze lucht. De bestuurder moet wel een brevet hebben om te mogen vliegen.