Internationale ontwikkelingen 06 januari 2023

Verkoop waterstofauto’s in 2022: plus 14,2%

Wereldwijd neemt het aantal personenauto’s op waterstof toe. De groei is echter marginaal, want op de totale automarkt speelt de waterstofauto geen rol van betekenis.

De groei van 14,2% is volgens marktonderzoeksbureau SNE deels toe te schrijven aan goede verkoopresultaten van de Hyundai Nexo in Zuid-Korea. Daardoor zijn er voor het eerst van dit model wereldwijd meer dan 10.000 exemplaren in een jaar tijd verkocht. De verkoop van de Nexo is met 21,4% gestegen in 2022 naar een aandeel van 58% in de markt van waterstofauto’s.

Toyota Mirai

Op de tweede plaats staat de Toyota Mirai met een marktaandeel van 17,5%. De verkopen van deze waterstofauto zijn met 42,8% gedaald in 2022. De waterstofauto Honda Clarity staat op de derde plaats met een marktaandeel van 1,1%. Wereldwijd zijn er van deze FCEV in 2022 209 exemplaren verkocht.

Wereldmarkt voor waterstofauto klein

Afgaande op aantallen is te concluderen dat de waterstofauto nog niet echt van de wal komt. De totale verkoop komt wereldwijd uit op 18.457 en dat is minder dan een druppel op de gloeiende plaat. Want de totale automarkt behelst een verkoopaantal van rond de 90 miljoen personenauto’s.

Waar liggen de kansen?

Niettemin verwacht producent Hyundai toch een verdere stijging van de verkopen van waterstofauto’s. Het concern voorziet met name groei in China, waar de overheid de verkoop en het gebruik van emissievrije auto’s stimuleert. Alle Chinese autofabrikanten zijn vol gas bezig met de ontwikkeling van voertuigen op waterstof, naast batterij-elektrische modellen.

Delen: