Toyota ontwikkelt modulaire brandstofcel voor scheepvaart

Toyota heeft een modulair brandstofcelsysteem ontwikkeld dat in een bestaand schip kan worden ingebouwd. De techniek wordt nu uitvoerig getest in de Energy Observer, het eerste waterstofschip dat de wereld zal rondvaren.
Volstrekt uniek
De Energy Observer is een elektrisch aangedreven catamaran die stroom krijgt van een brandstofcel op waterstof. Dat werkt op dezelfde manier als bij een waterstofauto, maar extra bijzonder is dat aan boord van het schip waterstof geproduceerd wordt uit zeewater.
De stroom die hiervoor nodig is, heeft de Energy Observer zelf opgewekt met verschillende hernieuwbare energiebronnen. Het gaat hier dus om een volledig zelfvoorzienend, elektrisch aangedreven vaartuig waarbij geen broeikasgassen en fijnstof vrijkomen.
De Energy Observer ging in 2017 te water en wordt regelmatig voorzien van updates en nieuwe technologie om het waterstofsysteem nog efficiënter en betrouwbaarder te maken. De meest recente update is afkomstig van Toyota, die vanaf het begin al betrokken is bij dit ‘drijvende waterstoflaboratorium’.
Toekomst van de scheepvaart?
Het Toyota Fuel Cell System is ontwikkeld voor toepassing in bestaande schepen en speciaal aangepast voor de Energy Observer. Het modulaire systeem bevat componenten die ook gebruikt worden in de Toyota Mirai en is zowel krachtiger als efficiënter dan een reguliere scheepsmotor.
Het uiteindelijke doel is om een betrouwbaar en betaalbaar brandstofcelsysteem beschikbaar maken voor de scheepvaart. Het inbouwen van deze techniek in bestaande schepen zou een enorme duurzaamheidsslag betekenen, maar hiervoor is nog veel ontwikkeling nodig. Tests met de Energy Observer, die dit jaar de Atlantische en Grote Oceaan zal oversteken, zijn daarom van groot belang.
“We zijn trots dat we de veelzijdigheid van het Toyota Fuel Cell System verder kunnen demonstreren en het onder de zwaarste omstandigheden kunnen testen. Dit project laat zien dat de Toyota Fuel Cell-technologie te gebruiken is in elke omgeving en in veel bedrijfstakken. Wij geloven erin dat deze schonne aandrijftechniek uitstekend geschikt is voor de scheepvaart”, zegt Johan van Zyl, CEO van Toyota Motor Europe.