Toyota neemt truck op waterstof in bedrijf

Na zo’n 6.000 testkilometers is het zover. De truck op waterstof van Toyota gaat aan de slag. In Los Angeles start de combinatie op 23 oktober met vervoer van goederen uit de haven naar diverse nabijgelegen distributiecentra.
Circa 300 kilometer per dag
“Project Portal is klaar voor de praktijk”, stelt Toyota. “Naar verwachting rijdt onze truck op waterstof circa 300 kilometer per dag met volle lading. Dat betekent dat de aandrijflijn en het brandstofcelsysteem onder volle capaciteit en veeleisende omstandigheden moeten functioneren. Gaat dit goed, dan wordt de truck op langere afstanden ingezet.” De trekker-opleggercombinatie rijdt de komende maanden van de havens in Los Angelos en Long Beach naar distributiecentra en goederenoverslagdepots bij treinstations.
Laadcapaciteit van 36 ton
De truck op waterstof van Toyota heeft een aantal brandstofcellen om voldoende stroom voor de 492 kW (670 pk) sterke elektromotor te leveren. Het zijn dezelfde brandstofcellen als in de Toyota Mirai, die al enige tijd te koop is. De truck heeft daarnaast een batterij van 12 kWh die dient voor de stroomvoorziening bij laden en lossen. Het maximale laadvermogen bedraagt 36 ton. Met de tanks vol waterstof bedraagt de actieradius zo’n 320 kilometer.

“Toyota gelooft dat waterstoftechnologie veel potentie biedt”, meent Bob Carter. Hij is Executive Vice President bij Toyota in Noord-Amerika. “Dat resulteerde al in serieproductie van brandstofcelauto’s op waterstof en de introductie van brandstofcelbussen in Japan. Met Project Portal verkennen we de voordelen en mogelijkheden met zware, emissievrije trucks.”
