Duurzaamheid 27 maart 2020

Toyota komt met waterstofvrachtwagen

De transportsector is van onschatbare waarde voor de wereldeconomie en vrachtwagens maken daar een belangrijk onderdeel van uit. Zware vrachtwagens stoten echter nog veel CO2 uit. Toyota en dochteronderneming Hino Motors slaan daarom de handen ineen voor de ontwikkeling van een nieuwe waterstofvrachtwagen.

CO2-uitstoot

Toyota en Hino hebben ambitieuze doelen gesteld om de totale uitstoot van CO2, NOx en fijnstof sterk terug te dringen. De Japanners hebben verschillende plannen hoe ze dit gaan doen, waaronder het ontwikkelen van waterstofvrachtwagens. Volgens de bedrijven moet de uitstoot van zware bedrijfswagens namelijk fors afnemen. In Japan zijn vrachtwagens goed voor ongeveer 60 procent van de totale CO2-uitstoot van bedrijfsvoertuigen.

Heavy-Duty Fuel Cell Truck

Deze nieuwe waterstoftruck – heavy-duty Fuel Cell Truck – is gebaseerd op een gemodificeerde Hino Profia vrachtwagen. Het chassis is aangepast, zodat er ruimte is voor de brandstofceltechnologie van de Toyota Mirai. De vrachtauto krijgt namelijk twee brandstofcelstacks die Toyota voor de nieuwe generatie Mirai heeft ontwikkeld.

Hino installeert controlesystemen die specifiek voor heavy-duty hybridevoertuigen ontwikkeld zijn. De 12 meter lange vrachtwagen weegt 25 ton, maar heeft toch een indrukwekkende actieradius van 600 kilometer.

Samenwerking

Toyota en Hino zien waterstof als een belangrijke energiebron voor de toekomst en werken al meer dan vijftien jaar aan verschillende waterstofvoertuigen. Zo voorziet Toyota inmiddels wereldwijd stadsbussen en vaartuigen van brandstofceltechniek. De partijen willen in de toekomst nog intensiever samenwerken om het gebruik van waterstof te promoten.

Delen: