Duurzaamheid 24 juni 2021

Testvlucht waterstofvliegtuig in 2025

Vliegen op waterstof, dus zonder schadelijke emissie, komt snel dichtbij. Airbus investeert er flink in en wil al in 2025 de eerste testvluchten maken.

Vliegen op waterstof kan technisch, maar hoe neem je in een vliegtuig veilig voldoende waterstof mee om lange afstanden te overbruggen. Voor opslag onder hoge druk in gasvorm zijn te grote tanks nodig. Dus moet de waterstof mee in vloeibare vorm. Dat lukt alleen bij extreem lage temperaturen van meer dan 250 graden Celsius onder nul.

Onderzoek naar geschikte waterstoftank

Airbus start nu met onderzoek naar een geschikte tank voor vloeibare waterstof in een vliegtuig. Dat gebeurt in twee Zero-Emission Development Centres in Bremen en in Nantes. Het doel is in 2023 een dergelijke tank in concept klaar te hebben en in 2025 de eerste testvluchten te maken.

Vloeibare waterstof koud houden

De waterstoftank moet de vloeibare waterstof lang genoeg koud kunnen houden en moet ook voldoen aan strikte veiligheidseisen die aan de luchtvaart worden gesteld. Airbus onderzoekt diverse metaallegeringen in combinatie met sterke kunststofcomposieten, die tevens zeer hoge isolerende eigenschappen hebben.

Airbus met drie ontwerpen voor waterstofvliegtuig

Airbus heeft verschillende ontwerpen klaarliggen van een ZEROe vliegtuig op waterstof. Die zijn op 21 september 2020 aan de wereld getoond. Het eerste ontwerp lijkt nog het meest op een conventioneel vliegtuig. De ‘turbofan’ jet biedt plaats aan 200 passagiers. Het waterstofvliegtuig heeft een bereik van ongeveer 3.700 kilometer, genoeg voor bijvoorbeeld een enkeltje Londen-Tel Aviv.

Eén grote vliegende vleugel

Het tweede ontwerp dat Airbus voor het vliegtuig van de toekomst in gedachten heeft, betreft een propellervliegtuig dat plaats biedt aan ongeveer 100 passagiers. De reikwijdte bedraagt de helft van die van de ‘turbofan’ jet. Ideaal voor vliegverkeer over kortere afstanden, zegt Airbus. Een derde ontwerp is van een opvallend design met een brede romp met meer ruimte voor de opslag van waterstof. Dit ontwerp maakt verschillende indelingen voor de passagiersstoelen mogelijk, aldus Airbus.

20% zuiniger

De ontwerpen bevinden zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium, maar experts zijn optimistisch over de voordelen ervan. Het brandstofverbruik zou zomaar 20% lager kunnen liggen in vergelijking tot zelfs de modernste huidige jets. Als waterstof met lucht verbrandt, ontstaan weliswaar stikstofoxiden (NOx), maar Airbus verzekert dat het er alles aan zal doen om alle klimaateffecten van waterstofverbranding te elimineren.

Dat Airbus inzet op waterstof, komt niet helemaal uit de lucht vallen. CEO Guillaume Faury gaf al eerder aan dat waterstof een van de meest veelbelovende technologieën is om vanaf het jaar 2035 emissievrij te kunnen vliegen.

Delen: