Test met waterstof trekker

United Waalhaven Terminals (UWT) en Terberg starten met het testen van de eerste waterstof terminal trekker in de Rotterdamse haven.
De concept trekker rijdt op de depots van UWT in de Waalhaven om zoveel mogelijk data te verzamelen in praktijkgebruik. Terberg heeft voor het testen de UWT locaties in de Waalhaven gekozen omdat de trekker dan in continudienst kan meedraaien en vanwege het in de nabijheid gelegen waterstoftankstation in Rhoon.
‘Last mile’ transport
Commercieel manager Willem Beskers van de Waalhaven Groep ziet deze concept trekker als een nieuwe stap voor emissievrij multimodaal transport: “De terminal trekkers van Terberg zijn ideaal voor de ‘last mile’ transport bewegingen, het vervoer over korte afstanden van en naar onze terminals.”

Doel: emissievrij logistiek traject
Dit is essentieel om een volledig emissievrij logistiek traject te kunnen aanbieden op basis van multimodaal transport. Op het gebied van binnenvaart schepen zijn hierin ontwikkelingen en de terminals van UWT draaien al op 100% groene stroom.
Batterij-elektrisch of waterstof-elektrisch?
Terberg Benschop heeft in februari 2020 al een batterij-elektrische terminal trekker geïntroduceerd met vernieuwde EV-technologie. Daarbij was meteen al rekening gehouden met de mogelijke toepassing van een brandstofcel voor de benodigde elektriciteit.
Vooral voor bedrijven die al groene waterstof ter beschikking hebben is de waterstofvariant een interessante aanvulling. Deze trekker is beter continu inzetbaar dan eentje met een batterij. Die heeft immers pauzes nodig voor opladen.