Treinen 04 juni 2020

Succesvolle proefperiode ’s werelds eerste waterstoftrein

’s Werelds eerste waterstoftrein, de Coradia iLint, heeft een zeer succesvolle proefperiode achter de rug. In anderhalf jaar tijd hebben de eerste twee testmodellen samen al meer dan 180.000 kilometer gereden. Een van de testtreinen is ook enkele weken in Nederland getest.

Coradia iLint waterstoftrein

De Coradia iLint van het Franse Alstom is de eerste passagierstrein ter wereld die wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel. De volledig emissievrije trein stoot alleen waterdamp en condenswater uit en vervoert sinds september 2018 dagelijks passagiers tussen de Noord-Duitse plaatsjes Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude.  

“Onze twee pre-series treinen van de Coradia iLint hebben de afgelopen anderhalf jaar bewezen dat brandstofceltechnologie met succes kan worden gebruikt voor dagelijkse passagiersvervoer. Dit maakt Alstom een belangrijke drijvende kracht op weg naar emissievrije en duurzame mobiliteit in het spoorvervoer”, aldus Jörg Nikutta, Managing Director van Alstom Transport Deutschland.  

Brandstofcellen

De Franse waterstoftrein is een technisch hoogstandje en zit boordevol innovaties. De brandstofcellen zetten waterstof en zuurstof om in water, waardoor elektriciteit ontstaat. Hiermee worden de lithium-ion batterijen aan boord opgeladen, waarmee vervolgens de elektromotoren worden gevoed. De trein maakt gebruik van flexibele energieopslag met batterijen en gaat intelligent om met de beschikbare energie.

“Alstom heeft hier waterstofgeschiedenis geschreven. Het project is van groot belang voor het industriebeleid dat veel verder reikt dan Duitsland. Hier zijn we getuige van het eerste concurrerende product van waterstofmobiliteit op industrieel niveau”, zegt de minister van Economie en Transport van Nedersaksen, Dr. Bernd Althusmann.

Nederland waterstoftrein

Begin 2020 werd de waterstoftrein ook getest in Nederland. Tussen 26 februari en 14 maart werden er ’s nachts meerdere ritten uitgevoerd tussen Groningen en Leeuwarden. Tijdens de test werd het treindetectiesysteem getest en gekeken hoe de trein in de bochten functioneert.

Delen: