Skipiste prepareren met waterstof

Hij heet Leitwolf h2Motion: het is een pistebully op waterstof. Heeft dat nut? Ja, want bijna 60% van de CO2-uitstoot in skigebieden komt van de bully’s op diesel.
Het Oostenrijkse bedrijf Prinoth heeft deze pistebully op waterstof ontwikkeld. Deze onderneming is gespecialiseerd in het maken van machines voor het prepareren van skipistes en die draaien tot dusver op diesel.
Einde aan grommende diesels?
Iedere wintersporter kent de pistebully’s die in de avond aan aan de slag gaan om de pistes weer strak te trekken. Onder het grommende geluid van sterke dieselmotoren klauteren ze bergopwaarts.
Is waterstof het alternatief?
Honderden liters dieselolie zijn er nodig voor een tiental pistes. Een veelvoud is het voor het hele Alpengebied en nog veel meer als je kijkt naar pistes wereldwijd. Dus dan maar waterstof?
Of toch batterij-elektrische bully’s?
Volgens Prinoth is een pistebully op waterstof de best mogelijke optie om de emissie van CO2 en andere emissies aan banden te leggen. Batterij-elektrische aandrijving kan ook maar dan is de werktijd van de bully te beperkt. Alleen voor kleinere, lichtere machines kan dat werken.

Waterstof levert meer werktijd
De Leitwolf h2Motion kan tot aan 4 uur werken op een tank met waterstof. De brandstofcel kan een flinke hoeveelheid stroom leveren voor een krachtige elektromotor.
En krachtiger dan dieselmotor
De elektromotor levert 400 kW (544 pk), zo meldt Prinoth, plus nog een maximum koppel van 2.300 Nm. “Daarmee is hij krachtiger dan de huidige bully’s op dieselolie”, aldus Klaus Tonhäuser, president van het Oostenrijkse bedrijf.
Wanneer in productie?
Prinoth heeft de bully op waterstof in concept klaar en doet sinds december 2020 de eerste tests. Op 20 en 21 december was hij bijvoorbeeld in actie op de Alta Badia Gran Risa skihelling tijdens de Ski World Cup races. Productie van de Leitwolf h2Motion moet binnen enkele jaren starten. Prinoth maakt deel uit van de Leitner Groupe, die zich ook richt op hernieuwbare energie, bouw van windmolens en bezig is met initiatieven voor elektrische mobiliteit.