Scania komt met waterstoftruck

Scania is een van de eerste grote truckfabrikanten die investeert in waterstof. Samen met afvalverwerkingsbedrijf Renova werkt de Zweedse truckbouwer aan een vuilniswagen op waterstof.
De waterstoftruck voor het ophalen van huisvuil krijgt een brandstofcel, die stroom levert voor de elektrische aandrijving en voor het mechanisme dat het afval samenperst.
“We willen zo graag ervaring opdoen met brandstofceltechnologie in de praktijk”, stelt Project Manager Marita Nilsson, Electric Powertrain Technology bij Scania. “Brandstofcellen op waterstof zijn interessant voor het verlagen van de uitstoot van kooldioxide in het transport.”
Huisvuil schoon en stil inzamelen
Juist bij vuilnisauto’s speelt nog een ander aspect mee. Die zijn voor dag en dauw op pad om in steden afval in te zamelen. Dus hoe minder geluid en emissie, hoe beter. Om die reden wilde Renova ook maar wat graag aanhaken bij dit project. Dit bedrijf en ook andere soortgelijke afvalverwerkers hebben eerder al meegewerkt aan proeven met elektrisch aangedreven trucks.
‘Waterstoftruck aantrekkelijk alternatief’
“Elektrificatie met gebruik van brandstofcellen die stroom maken met waterstof is een hoogst aantrekkelijk alternatief voor zware voertuigen als vuilnisauto’s”, meent Hans Zackrisson, Head Development bij Renova. “Vooral omdat we met deze technologie niet inleveren op actieradius, inzetbaarheid en laadgewicht.”

Scania waterstoftruck eind 2019 klaar
Eind 2019/begin 2020 moet de vuilnisauto op waterstof gebruiksklaar zijn. Scania heeft eerder trouwens al bekend gemaakt dat samen met foodretailer Asko brandstofceltechnologie wordt ontwikkeld. Asko is ook bezig met een fabriek voor de productie van groene waterstof, dus gemaakt met zonnestroom of windstroom. Scania zal waterstoftrucks aan Asko leveren met een rijbereik van 500 kilometer.