Robotvoertuig op waterstof voor hulp bij rampen

Autonoom rijden op waterstof, dat kan de SURUS (Silent Utility Rover Universal Superstructure) van General Motors. Het voertuig kan volgens de bedenkers nuttig zijn voor transport, én voor hulpverlening bij natuurrampen.
Rijdende bodemplaat
De SURUS is in de basis een bodemplaat met wielen met daarin een Hydrotec aandrijfsysteem van General Motors. Dat bestaat uit een elektromotor, brandstofcel en een waterstoftank. Het rijbereik met volle tank bedraagt zo’n 650 kilometer. Én, het voertuig heeft voorzieningen om helemaal zelfstandig te rijden.
GM’s Hy-Wire als voorbeeld?
Het gaat om een studie van een multifunctioneel voertuig. Een platform dat als basis kan dienen voor verschillende soorten opbouw. Het concept lijkt sterk op een idee dat General Motors al in 2002 showde. Dat was de Hy-Wire: een modulair platform. In een 28 centimeter dikke bodem zaten alle componenten voor de aandrijving: drie waterstoftanks op 350 bar, een brandstofcel achterin en een elektromotor.

De idee achter de Hy-Wire was dat de gebruiker snel kon wisselen van carrosserie. Die zat maar met tien bevestigingspunten vast, waardoor wisselen van een cabrio naar een ruime gezinscarrosserie in luttele minuten was te regelen.
Vrachtplatform
De SURUS is een autonoom rijdende interpretatie van de Hy-Wire, maar dan in de vorm van een vrachtplatform. Het concept is gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van Amerikaanse legerautoriteiten.

Veelzijdig inzetbaar…
SURUS kan autonoom opereren, waarbij General Motors vooral denkt aan het achter elkaar rijden van een aantal van deze voertuigen. General Motors kijkt naar verdere toepassingen zoals voor vrachtwagens voor utiliteitsbedrijven, voertuigen voor specifieke militaire doeleinden, mobiele energieopwekking in noodsituaties maar ook voor light en medium-trucks.



In deze video geeft Executive Director Charles Freese van General Motors uitleg over de Surus en de mogelijkheden met dit platform.