Renault komt met twee waterstofauto’s

Na Hyundai, Toyota, BMW en Mercedes-Benz komt nu ook het Franse Renault met een waterstofauto. Je hoeft er gelukkig niet lang op te wachten. Nog dit jaar lanceert Renault de Kangoo Z.E. Hydrogen. Maar daar blijft het niet bij. Medio 2020 komt er ook een waterstofversie van de grote Renault Master bestelbus op de weg.
Waterstof Renault Kangoo
De Renault Kangoo krijgt een waterstofinstallatie aan boord. De compacte bedrijfswagen van Renault kan op een volle tank waterstof 370 kilometer rijden. Dat is twee keer zo ver als de traditionele Kangoo Z.E. kan rijden. Het gewicht in de Kangoo neemt met 110 kilo toe. De praktische Renault heeft een laadvolume van 3,9 m3. De Kangoo op waterstof is dit jaar nog leverbaar.
Waterstof Renault Master
In 2020 komt Renault met nog een waterstofmodel. Namelijk de grote Renault Master bedrijfswagen. Laadvolume is erg belangrijk bij bedrijfswagens. De waterstoftanks zitten daarom onder de bus gemonteerd. Zo blijft het laadvolume gelijk met de traditionele Master Z.E., namelijk 10 m3.
Waarom kiest Renault voor waterstof?
In steeds meer steden mogen auto’s met een traditionele brandstofmotor de binnenstad niet meer in. Bestelbussen rijden voornamelijk op diesel en zijn als eerste aan de beurt. Er moet dus snel een oplossing komen voor deze bestelwagens.
Een batterij-elektrische bestelbus is een optie, maar deze hebben vaak een beperkte actieradius. Met waterstof denkt Renault een oplossing te hebben. De waterstofinstallatie in de Kangoo en Master gaat dienen als range-extender. Een waterstofbrandstofcel voorziet het accupakket van de Renault van stroom. De waterstofmodellen komen zo maar liefst twee tot drie keer zo ver. Daarnaast stoten de bussen geen CO2 uit en rijden dus zonder problemen de binnenstad in.