Mobiliteit 07 september 2021

Praktijktest bakfiets op waterstof

De HydroCargo is klaar! Het is een elektrische bakfiets met een range extender op waterstof. Pakketservice ‘De Groen Rijders’ test hem nu in Arnhem en omgeving.

De eerste hybride waterstof-elektrische bakfiets is klaar. De elektrische trapondersteuning krijgt de stroom van een accu plus een brandstofcel op waterstof. Het gaat om een prototype dat is ontwikkeld samen met studenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN). Het project is mogelijk dankzij ondersteuning van de Provincie Gelderland en bakfietsfabrikant Urban Arrow.

Voorbereiding bakfiets op waterstof

Ruim een jaar geleden is op Industriepark Kleefse Waard (IPKW) begonnen met de voorbereiding voor het ontwikkelen van de HydroCargo bakfiets voor pakketvervoer. De Arnhemse stadsdistributeur ‘De Groene Rijders’ stond voor een uitdaging om hun pakketservice in het heuvelachtige Arnhem zonder opladen en/of wisseling van accu´s uit te voeren. Uit het vooronderzoek bleek dat door het toevoegen van een duurzame waterstof range extender de actieradius van de bakfiets verdubbelt.

Bouw van prototype

Begin 2021 is gestart met de bouw van de HydroCargo, samen met onderzoekers van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en twee afstudeerders van de HAN: Mika Damen en Roy Bos. Zij brachten beide hun specifieke kennis op respectievelijk elektrotechniek (Embedded Systems engineering) en werktuigbouwkunde mee.

Driehoek bedrijfsleven, studenten en onderzoekers

“Het is prachtig om te zien dat twee studenten uit verschillende studierichtingen zo goed samenwerken en elkaars kwaliteiten optimaal gebruiken” vertelt Frank Mietes van Alles over waterstof, de initiator van de HydroCargo. “De hybride leeromgeving in de driehoek bedrijfsleven, studenten en onderzoekers is heel goed verlopen.”

Techniek bakfiets op waterstof

De HydroCargo bakfiets is gebouwd in het Waterstof lab van de HAN. Een bestaande Urban Arrow elektrische bakfiets is uitgebreid met een waterstof range extender. Het hart van dit systeem wordt gevormd door een 500 watt brandstofcel. De benodigde waterstof zit in een 3 liter cilinder op een druk van 300 bar. De accu, brandstofcel en cilinder zitten samen met de zelf ontwikkelde sturingselektronica in een beveiligde modulaire box in de laadruimte. De box neemt ongeveer 10% van de ruimte in beslag.

Tanken bakfiets op waterstof

Achter de tankklep aan de achterkant van de laadbak zit de tankaansluiting om de waterstofcilinder te vullen. Binnen enkele minuten is de tank weer volledig vol. De accu wordt onderweg opgeladen als de motor geen energie vraagt van de brandstofcel. Dankzij de hybride range extender is het mogelijk om de bakfiets te gebruiken met alleen de accu, alleen waterstof, of beide energiebronnen.

Partners project

Het project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Provincie Gelderland. Daarnaast hebben de partners Urban Arrow, HAN, IPKW, Groene Rijders en Lindegas veel kennis ingebracht. “Zonder inbreng van iedereen was het ons nooit gelukt” zegt Frank. “Alle stakeholders waren enorm betrokken bij het project en kunnen niet wachten om te zien dat de eerste pakketten worden bezorgd”. Stadsdistributeur ‘De Groene Rijders’ gaat het prototype uitgebreid testen in de praktijk. Voorafgaand daaraan worden er eerst nog een aantal duurtests uitgevoerd. Al deze ervaringen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van het definitieve ontwerp van de waterstof bakfiets.

Delen: