Internationale ontwikkelingen 11 november 2020

Pittige Pikes Peak test voor Kenworth waterstoftruck

Hoe test je de trekkracht van een brandstofcel-elektrische truck? Je zet hem in voor een heuvelklim met stijgingspercentages tot 10%.

Dat is precies wat het Amerikaanse PACCAR heeft gedaan, de producent van de truckmerken Kenworth en Peterbilt en tevens het moederconcern van het Nederlandse DAF. Met een Kenworth op waterstof is op 5 november meegedaan aan de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado samen met een elektrisch aangedreven Peterbilt: een wereldprimeur.

Waterstofmissie naar grote hoogten

Voor de Kenworth T680 was deze missie naar grote hoogten een soort generale repetitie. Want deze truck gaat over enkele maanden rijden in de haven van Los Angeles. Diverse transportbedrijven zetten hem in. In totaal gaat het om 15 exemplaren.

Kenworth T680 op waterstof voor batterij-elektrische Peterbilt

Coproductie met Toyota

Samen met Toyota is de Kenworth T680 ontwikkeld. De trekker heeft twee brandstofcellen aan boord. Het zijn dezelfde als die voor de Toyota Mirai. De heuvelklim naar de top van Pikes Peak was deels prestige en deels test. Vooral om te zien of de aandrijflijn de hoge krachten en warmte-ontwikkeling aan kan bij zware prestaties.

Tot dik 4.000 meter hoogte

Aan deze roemruchte heuvelklim heeft niet eerder een waterstoftruck meegedaan. Om de top te bereiken moeten 156 haarspeldbochten worden genomen, over een afstand van 12,42 mijl en een hoogteverschil van omgerekend 1.300 meter worden overbrugd. De top ligt op dik 4.300 meter boven zeeniveau.

Lees ook: DAF nauw betrokken bij waterstoftruck in VS

Met een tank 500 km

De Kenworth T680 levert 345 kW (470 pk) vermogen en kan op een volle waterstoftank tot 500 kilometer afleggen. Tanken kost circa 15 minuten. “De succesvolle heuvelklim is een geweldig resultaat”, zegt Kevin Baney, Vice President van PACCAR. Dit maakt volgens hem duidelijk dat de truck bedrijfsklaar is voor de klanten in Los Angeles.

Delen: