Mobiliteit 14 juni 2022

Over 6 jaar retourtje Amsterdam-Londen op waterstof

17 Nederlandse bedrijven slaan de handen aan de ploeg om middelgrote vliegtuigen met plek tot 80 passagiers om te bouwen naar waterstofaandrijving.

De plannen hiervoor zijn onlangs wereldkundig gemaakt. InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland, werkt al sinds 2020 aan een waterstofaandrijfsysteem samen met Technology Park Ypenburg en Unified International. In 2028 moet het eerste vliegtuig op vloeibare groene waterstof klaar zijn voor vluchten tussen Amsterdam en Londen.

Partners in consortium

“We hebben de partners van dit consortium bij elkaar gebracht, steeds met de uitdrukkelijke ambitie om hier een Nederlandse oplossing van te maken,” aldus Bert Klarus van InnovationQuarter. “En het mooiste: boven dit project wappert een volledig Nederlandse vlag, dit project draagt dus direct en één-op-één bij aan het Nederlandse BBP,” zegt Michel van Ierland van Unified International.

Waterstofaandrijving en -opslag

Het aandrijfsysteem heet Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage System (HAPSS). Het is een product van een volledig Nederlandse publiek-private samenwerking, opgezet door Unified International en InnovationQuarter met 17 bedrijven, waaronder Fokker, TU Delft, Rijksoverheid en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Vanuit het Nationaal Groeifonds werd € 383 mln. toegekend aan het programma Luchtvaart in Transitie, waarvan het HAPSS-project het grootste onderdeel is. Het systeem is in 2025 al op labschaal gereed.

Hele productieketen ‘groen’

De hele keten van brandstof tot aan voortstuwing wordt volledig vergroend. De 17 deelnemende organisaties en bedrijven werken aan verschillende onderdelen van de keten, onder regie van een nieuw op te richten BV. Waar de brandstof nu nog in de vleugels wordt opgeslagen, worden die in het nieuwe vliegtuig vervangen door waterstofcapsules in de staart van het vliegtuig.

Brandstofcel en elektromotoren

De waterstof wordt in een brandstofcel omgezet in elektriciteit voor de elektromotoren die de propellers aandrijven. “Het klinkt makkelijker dan het is; het leidingwerk is bijvoorbeeld ook een complexe aangelegenheid,” zegt Klarus van InnovationQuarter. “Wil je waterstof door leidingen vervoeren, dan moet je het goed onder controle houden met drukregelaars en compressoren. En er komt bovendien veel warmte vrij, daar moet je ook iets mee.”

Luchtvaartautoriteiten

Ook Nederlandse en Europese luchtvaartautoriteit zijn aangehaakt. “Dit systeem moet gecertificeerd worden, maar daar zijn we erg hoopvol over,” aldus Van Ierland. “We bouwen en sleutelen aan een bestaand, robuust en beproefd systeem. Daar kunnen we van profiteren.”

Delen: