Mobiliteit 21 mei 2021

Opel lanceert waterstof Plug-in hybride

Een plug-in hybride auto maar dan niet met een verbrandingsmotor, maar met een brandstofcel op waterstof.

De Opel Vivaro-e HYDROGEN is een bedrijfswagen met zo’n plug-in brandstofcelaandrijflijn. De actieradius bedraagt meer dan 400 kilometer. Maar je kunt ook tot 50 km rijden op de stroom van een batterij, die je zonodig kunt opladen bij een laadpaal.

Stroom van brandstofcel op waterstof

In de basis is het een aangepaste elektrische Vivaro-e met dezelfde elektromotor van 100 kW (136 pk). Die krijgt echter niet alle stroom van een batterij maar van een brandstofcel op waterstof. Een kleinere batterij is aan boord voor extra trekkracht als dat nodig is.

Drie waterstoftanks op plek batterij

Het batterijpakket van de Vivaro-e onder de laadvloer is vervangen door drie waterstoftanks met een druk van 700 bar. De koolstofvezel tanks zijn in slechts drie minuten gevuld. Het laadvolume van 5,3 tot 6,1 m3 is onveranderd. Het laadvermogen nam zelfs toe tot 1.100 kg, omdat de waterstoftanks lichter zijn.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 03-Opel-presenteert-Vivaro-e-HYDROGEN-met-plug-in-brandstofcelaandrijving.jpg

Kleine batterij voor extra power

De Opel Vivaro-e HYDROGEN heeft een 45 kW brandstofcel, wat voldoende vermogen is voor een continu snelwegtempo. De 10,5 kWh lithium-ion-batterij onder de voorstoelen kan extra vermogen leveren wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld bij het wegrijden en accelereren.

Brandstofcel werkt onder ideale omstandigheden

Omdat de batterij deze extra vermogensbehoefte op zich neemt, werkt de brandstofcel altijd onder ideale omstandigheden. De Vivaro-e HYDROGEN is ook voorzien van een regeneratief remsysteem, terwijl de plug-in oplaadfunctie het mogelijk maakt om de batterij op te laden bij een laadpunt.

Delen: