Internationale ontwikkelingen 28 oktober 2020

Onderzoek: groene waterstof van IJsland naar Rotterdam

De haven van Rotterdam wil de belangrijkste importhub van waterstof worden voor Noordwest-Europa. Aan ambitie ontbreekt het niet. Recent is een deal gesloten met een energiebedrijf in IJsland voor de import van met waterkracht gemaakte groene waterstof.

Landsvirkjun, het nationale energiebedrijf van IJsland, en Havenbedrijf Rotterdam gaan de haalbaarheid van de export van groene waterstof van IJsland naar Rotterdam onderzoeken. De twee organisaties hebben daartoe een memorandum van overeenstemming (MoU) getekend.

Waterstofmasterplan

De deal past binnen het waterstofmasterplan van het Havenbedrijf Rotterdam. Een van de doelen is de belangrijkste importhub te worden voor waterstof voor Noordwest-Europa. Het Havenbedrijf Rotterdam is door de Nederlandse overheid gevraagd om mogelijkheden in kaart te brengen.

Waterkrachtcentrale bij Ljósifoss

De productie van groene waterstof in IJsland zit nog een prille fase. Landsvirkjun onderzoekt nu de haalbaarheid van een fabriek voor groene waterstof bij de waterkrachtcentrale Ljósifoss, circa 70 km van Reykjavik. De elektrolyse van water voor het maken van waterstof gebeurt dan met elektriciteit van de waterkrachtcentrale, dus koolstofvrij.

‘Groeimarkt groene waterstof’

Het is dus de vraag of en wanneer dit project van de grond komt. Hordur Arnarson, CEO van Landsvirkjun, ziet niettemin kansen: “Als we waterstof gaan gebruiken als energiedrager, kunnen we onze IJslandse groene, hernieuwbare energie exporteren naar het vasteland van Europa en hiermee een grotere bijdrage leveren aan de gezamenlijke inspanningen voor een wereldwijde energietransitie. De Europese markt voor groene waterstof zal zonder twijfel in de komende jaren aanzienlijk groeien. Met dit onderzoek kunnen we er vanaf het begin bij zijn.”

Foto: Danny Cornelissen.

‘Waterstof zal positie olie in haven Rotterdam overnemen’

Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Noordwest-Europa zal grote hoeveelheden groene waterstof moeten importeren om CO2-neutraal te worden. Rotterdam is momenteel de belangrijkste energiehub van Europa. We verwachten dat waterstof de huidige positie van olie zal overnemen, als energiedrager en als grondstof voor de industrie. Daarom verkennen we de mogelijkheden om waterstof te importeren uit landen die de potentie hebben om grote hoeveelheden waterstof te produceren tegen een concurrerende prijs, zoals IJsland.”

Hoofdfoto: Havenbedrijf Rotterdam, Kees Torn.

Delen: