Mobiliteit 30 november 2022

Onderhoud aan windmolens met schepen op waterstof

Scheepswerf Damen start met de bouw van schepen op waterstof die straks servicetechnici naar de windmolens op zee transporteren.

Het gaat om een order van Windcat voor twee schepen van 87 meter lang en 20 meter breed met plek voor 120 bemanningsleden. De levering is gepland voor 2025. Accommodatie en catering is aan boord om de technici tot aan 30 dagen op zee onderhoud te kunnen laten uitvoeren aan windmolens op zee.

Offshore-industrie

Windcat is marktleider in Europa in het vervoer van servicepersoneel in de offshore-industrie. Daarvoor worden zogenaamde CSOV’s (Commissioning Service Operation Vessels) gebruikt. Het gaat om vaartuigen die volledig zijn uitgerust met alle faciliteiten die de technici nodig hebben. Aan boord bevinden zich ook een kraan en een heliplatform.

Transformatie naar waterstofaandrijving

Damen transformeert een schip uit de ‘Elevation Serie’ van brandstof- naar waterstofaandrijving. Dat gebeurt in samenspraak met Windcat en CMB.TECH, die gespecialiseerd is in aandrijfsystemen met waterstofbrandstofcel en elektromotor. Het is dezelfde technologie als in de Hydrocat, het eerste CTV-vaartuig op waterstof.

Walk-to-work schip

Damen is pionier met onderhoudsvaartuigen. De scheepswerf was vijf jaar geleden de eerste met een zogenaamd walk-to-work schip dat op zee kan afmeren bij offshore-platforms en windmolens, ook bij zware zeegang. De schepen zijn bijzonder stabiel, zodat de monteurs veilig tussen schip en ‘wal’ kunnen bewegen. Deze vaartuigen bewijzen al hun dienst op de Noordzee.

Samenwerking

“We zijn trots dat we samen met Windcat en CMB.TECH deze schepen op waterstof kunnen maken”, aldus Joost van der Weiden, Sales Manager Benelux bij Damen Shipyards. De Elevation-vaartuigen worden voorzien van de nieuwste technologie, van kranen tot aan hybride waterstof/batterij-aandrijving en offshore laadcapaciteiten.

Delen: