Mobiliteit 09 maart 2021

Ombouw Nederlands binnenvaartschip naar waterstof

Containerschip ‘Maas’ zal eind dit jaar helemaal op waterstof varen. Future Proof Shipping laat het vaartuig ombouwen door Holland Shipyards Group in Hardinxveld.

Het binnenvaartschip voor containers met een lengte van 110 meter krijgt een modulaire aandrijving. De dieselmotor maakt plaats voor elektromotoren en een PEM brandstofcelsysteem. Ook komen er een batterij en tanks voor waterstof. De ombouw moet dit jaar nog rond komen, zodat het schip in december in de vaart kan.

Twee containers als waterstoftank

De brandstofcel komt in het ruim. Plus twee 40 voets containers voor de opslag van waterstof. Het gaat om ongeveer 1.000 kg bij een druk van 300 bar.

Ondersteuning met batterij

De brandstofcel heeft een capaciteit van 825 kW en krijgt ondersteuning van een batterij van 504 kWh. Die springt bij als vol vermogen moet worden geleverd en fungeert ook als energieleverancier voor verlichting en de systemen om het schip te managen en te besturen.

Bruikbare oplossingen

Future Proof Shipping en Holland Shipyards Group zijn al geruime tijd bezig met het terugdringen van de uitstoot in de binnenvaart. De ondernemingen willen bruikbare oplossingen bieden met emissievrije vaartuigen voor charters, verladers en andere schippers.

Toekomstbestendig schip

“We zijn enorm blij met de samenwerking waarbij de Maas wordt omgebouwd naar waterstofaandrijving. Een toekomstbestendig schip dat de weg plaveit naar groenere en duurzamere binnenvaart”, aldus Richard Klatten, CEO van Future Proof Shipping.

Ervaring met duurzame aandrijving

“Over de afgelopen twee jaar heeft Holland Shipyards Group de nodige ervaring opgedaan met ombouw van schepen naar duurzame aandrijving. Het leidde tot de toepassing van batterijtechnologie”, zegt Leendert Hoogendoorn, Director Holland Shipyards Group. “Een logisch vervolg hierop is het ontwikkelen van aandrijving voor het overbruggen van grotere vaarafstanden. Waterstof past perfect in deze ambitie.”

Delen: