Nederlandse brandstofceltechnologie in Chinese trucks

Een zakelijk succesje voor de Nederlandse waterstofindustrie: Nedstack en HyMove gaan brandstofceltechnologie leveren voor waterstoftrucks in China.
Deal met brandstofceltechnologie
Nedstack Fuel Cell Technology en HyMove, bekend van de waterstofbussen, hebben een flinke deal met de Chinese truck- en tractorfabrikant Huaxia kunnen sluiten. De twee Nederlandse bedrijven leveren de benodigde brandstofceltechnologie voor 50 brandstofcelsystemen. Dit is de eerste batch van de order, die in totaal 200 van dergelijke systemen behelst.
Perfect staaltje waterstofeconomie
Het is een prima opsteker voor het Nederlandse bedrijfsleven dat op dit moment veel energie en geld steekt in waterstoftechnologie. Nederland staat duidelijk internationaal op de kaart met kennis en producten. De waterstofeconomie wordt tastbaar.
Waterstofbussen
De brandstofcelsystemen die het Chinese Huaxia in zijn trucks wil toepassen zijn gebaseerd op systemen die Nedstack en HyMove toepassen in waterstofbussen. Daarvan rijden er in ons land al enkele rond, én in China.

Huaxia zal de brandstofcelsystemen assembleren in een fabriek in Zhangjiagang in de Jiangsu provincie, die samen met Nedstack en HyMove is gerealiseerd als onderdeel van de Joint Venture-overeenkomst.
Grensoverstijgende samenwerking
“Deze order illustreert hoe toonaangevende bedrijven in de waterstofmarkt samen kunnen werken met lokale OEM’s voor de ontwikkeling en de productie van brandstofceltechnologie”, aldus Arnoud van de Bree, CEO van Nedstack.

Nedstack grote speler op wereldwijde waterstofmarkt
Nedstack is wereldwijd bekend van de productie van Proton Exchange Membrane (PEM) brandstofcellen voor PEM energiecentrales, vrachtauto’s en de scheepvaart. Het bedrijf is opgericht in 1998 als een spin-off van Akzo Nobel. Nedstack heeft sindsdien veel ervaring en kennis verkregen over het maken van efficiënte brandstofcelsystemen met een erg lange levensduur.