Bestelverkeer 03 april 2020

Mitsubishi Fuso start productie waterstofvrachtwagen

Mitsubishi Fuso wil dat alle nieuwe voertuigen voor de Japanse markt tegen 2039 CO2-neutraal zijn. De fabrikant van bedrijfsvoertuigen start daarom eind 2020 met de productie van waterstofvrachtwagens.

eCanter F-CELL

Op de Tokyo Motor Show 2019 onthulde het merk de Vision F-CELL, een lichte vrachtwagen met een brandstofcel. Het voertuig is inmiddels verder uitgewerkt in het concept eCanter F-CELL en in het Japanse Kawasaki aan de wereld gepresenteerd.

300 kilometer actieradius

De lichte vrachtwagen kan waterstof op hoge druk opslaan en heeft een actieradius tot 300 kilometer. De eCanter F-CELL komt daarmee drie keer zo ver als de batterij-elektrische eCanter. Het voltanken van de waterstofvrachtwagen duurt slechts 10 minuten.

Duitse vrachtwagen

Bij de naam Mitsubishi denken veel mensen aan het Japanse automerk. De Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation is echter voor 90% in handen van het Duitse Daimler en valt onder de Daimler Trucks divisie.

Batterij of waterstof

Mitsubishi Fuso is van mening dat echt CO2-neutraal transport alleen kan worden gerealiseerd met batterij-elektrische of waterstof-elektrische voertuigen. Zowel batterij- als waterstofvoertuigen hebben volgens de fabrikant verschillende voordelen, afhankelijk van het gebruik door de klant. Volgens het merk hoeven de twee technologie├źn niet met elkaar te concurreren. Een combinatie van de twee, waarbij een batterij de elektriciteit opslaat die in een waterstofbrandstofcel wordt opgewerkt, biedt vele voordelen.

Delen: