Industrie 15 juni 2022

Meer ammonia voor waterstof naar Rotterdamse haven

OCI N.V. verdrievoudigt de opslagcapaciteit van de terminal voor ‘groene’ ammonia in de Haven van Rotterdam. Ammonia (NH4) is een prima drager van waterstof.

Het gaat volgens het havenbedrijf om een belangwekkende ontwikkeling. In 2023 moet de eerste fase van de uitbreiding van de ammonia-opslag al een feit zijn. De Rotterdamse haven wordt hiermee een van de grootste terminals voor ammonia in West-Europa.

Grotere vraag naar groene ammonia

De vergroting van de opslag is volgens OCI N.V. ingegeven door een naar verwachting grotere vraag naar groene ammonia voor kunstmestproductie en transport. De vloeibare ammonia is ook te bunkeren in schepen, waarna aan boord de waterstof (H) eruit wordt gehaald en in brandstofcel wordt omgezet in elektriciteit. Ook kan waterstof dienen als brandstof.

Productie in gebieden met veel zon

De productie van groene waterstof geschiedt in regio’s met veel zon, zoals in het Midden Oosten en Noord Afrika. OCI N.V. zet het om vloeibare ‘groene’ ammonia voor transport naar zijn terminal in Rotterdam.

Verdrievoudiging capaciteit

Met de uitbreiding van de opslagcapaciteit is een investering gemoeid van ruim 20 miljoen euro. Dat geldt voor de eerste fase waarbij de capaciteit verdrievoudigt. Van de levering van 400 duizend ton ammonia per jaar kan OCI N.V dan opschalen naar 1,2 miljoen ton per jaar. Na 2023 is nog een extra terminal gepland, waarmee de levering naar 3 miljoen ton ammonia per jaar kan stijgen.

Europese vraag naar waterstof

“Nooit eerder was de productie en levering van ammonia zo van belang als nu”, aldus Ahmed El-Hoshy, CEO van OCI N.V. “Het is nodig om de kunstmestproductie te kunnen waarborgen met gebruik van waterstof in plaats van aardgas, waarvan de prijs fors is gestegen. In de toekomst is de groene ammonia nodig om te beantwoorden aan de Europese vraag naar waterstof voor energieproductie, voor marine toepassingen en voor industriële toepassingen.

Waterstof uitgroene ammonia voor scheepvaart?

Ook de baas van de Port of Rotterdam is blij met de investering. CEO Allard Castelein: “Dit past perfect in onze plannen. We willen in 2050 als haven volledig CO2-neutraal zijn. Dat geldt niet alleen voor de industriële activiteiten maar ook voor de scheepvaart. Varen op ammonia, de drager van waterstof, is iets nieuws. We werken met tal van bedrijven en publieke autoriteiten samen aan regelgeving en veilige procedures voor het bunkeren van ammonia.”

Delen: