Onderzoek 30 april 2021

‘Grote markt voor waterstofvliegtuigen’

Vliegen op waterstof heeft potentie, veel zelfs. Volgens Avia Solutions kan de marktwaarde daarvan uitkomen op 174 miljard euro in 2040.

Gediminas Ziemelis, bestuursvoorzitter van Avia Solutions, heeft die verwachting onlangs uitgesproken. Hij trekt die conclusie op basis van onderzoek en investeringen van vliegtuigproducenten naar vliegen op waterstof. “En we zien dat de waterstofmarkt en de infrastructuur momenteel een grote vlucht doormaken.”

Commerciële hindernissen

Natuurlijk constateert Avia Solutions tegelijk dat er nog wat commerciële hindernissen zijn. De productie van waterstof is duur en dat maakt deze vorm van energie nog niet aantrekkelijk voor luchtvaartmaatschappijen.

Lichte waterstof prima voor vliegtuig

Niettemin is waterstof technisch gezien een prima oplossing voor de luchtvaart. Waterstof is licht en daarmee een goede optie als bron voor de aandrijving van vliegtuigmotoren, mogelijkerwijs via omzetting in elektriciteit in een brandstofcel. Waterstof is immers veel lichter dan een batterij en gewicht telt in de luchtvaart.

Eerste waterstofvliegtuigen

In 2008 maakte Boeing al een eerste vlucht met een waterstofvliegtuig. ZeroAvia vloog in 2020 met het eerste commerciële waterstof aangedreven vliegtuig. Airbus is al ver met het in de markt zetten van een toestel op waterstof.

Airbus bekijkt twee opties

Airbus kijkt daarbij naar verschillende opties voor de inzet van waterstof. Enerzijds omzetten in elektriciteit in een brandstofcel en anderzijds het verbranden van waterstof in een aangepaste kerosinemotor. Airbus mikt op 2035. Dan moet het waterstofvliegtuig klaar zijn.

Waterstofvliegtuig en historie

Eigenlijk is waterstof al veel langer in het vizier bij de luchtvaart. Avia Solutions meldt dat de US Air Force al in de jaren vijftig met een B-57 vliegtuig op waterstof vloog. In 1980 deden de Russen dat met een Tupolev Tu-155. De reden was toen heel simpel: hiervoor werd waterstof gebruikt die met stroom van een kerncentrale was gemaakt. Die waterstof was toen als brandstof goedkoper dan kerosine!

Delen: