Mobiliteit 06 januari 2021

Laadpaal op waterstof

Nederlandse bedrijven slaan de handen ineen voor een laadpaal die ter plekke waterstof omzet in elektriciteit.

Deze zogenaamde ‘off-grid’ laadvoorziening hoeft dus niet op het elektriciteitsnet aangesloten te zijn. Het is een oplossing voor plekken waar de capaciteit van het net te beperkt is om meerdere auto’s tegelijk te laden of om snel te laden.

HyGear, Nedstack en Strukton

De bedrijven zijn HyGear, een specialist in industriële gassen en benodigde apparatuur, en Nedstack, een toonaangevende producent van brandstofcellen. Strukton Civiel Noord & Oost is aangehaakt voor de aanleg van het duale ‘tankstation’. Europese ondersteuning komt er in de vorm van een bijdrage van 1.95 miljoen euro uit het European Fund for Regional development (EFRO).

Opladen en waterstof tanken

Het doel is een station waar straks zowel elektrische auto’s als waterstofauto’s terecht kunnen voor het opladen van de batterij of voor het tanken van waterstof. De stroom voor de batterij wordt gemaakt door een brandstofcel van Nedstack.

H2

Blauwe waterstof

HyGear brengt zijn expertise in met Steam Methane Reforming (SMR) om daarmee waterstof te maken uit aardgas. Dat is dus nog geen groene waterstof. Bij dit proces komt CO2 vrij maar die wordt afgevangen, zodat sprake is van blauwe waterstof.

Bundeling van know-how

“Dit project is een mooi voorbeeld van de mogelijkheden door samenwerking in de sector die zich richt op schone energie”, aldus Jos Lenssen CTO van Nedstack. “Doordat we de know-how van de partners combineren kunnen we een energievoorziening creëren die een minimale impact heeft op de bestaande infrastructuur en die de energietransitie kan stimuleren.”

“We zien nu dat elektrificatie en rijden op waterstof in de automotive sector versnellen en realiseren dat dit consequenties heeft voor de toekomstige infrastructuur”, zegt Niek van Bentheim van Strukton. “We zien de samenwerking met Nedstack en HyGear als een kans om hieraan wat te doen.”

Delen: