Gebouwde omgeving 09 december 2022

JCB focust op waterstof voor bouwmachines

De Britse producent van grondverzetmaterieel, JCB, heeft enkele machines op waterstof. Maar niet met brandstofcel en dat heeft een reden.

CO2- en stikstofuitstoot liggen in de bouw onder een vergrootglas. Sterker nog, bij veel nieuwbouwprojecten moeten bouwondernemingen aantoonbaar de uitstoot reduceren. Anders kan de bouw niet beginnen. Met name in Nederland is beperkte stikstofruimte momenteel een issue. Als er geen ruimte is, dan moet de bouwer wat doen aan de emissie en dat kan door niet meer te werken met bouwmachines met dieselmotoren.

Waterstofverbrandingsmotor

Vrijwel alle producenten van de bouwmachines storten zich op de ontwikkeling van elektrisch aangedreven materieel, ofwel met een batterij ofwel met een brandstofcel op waterstof. Deze laatste optie is vooral interessant voor continue inzet van het materieel. Batterij-elektrisch is louter geschikt voor machines die per dag maar enkele uren nodig zijn.

Brandstofcel meer kans op storingen

JCB levert al enkele jaren batterij-elektrische graafmachines. Onlangs (2022) zijn een verreiker en een graafshovel op waterstof (hydrogen) gepresenteerd. In plaats van een dieselmotor doet daarin een verbrandingsmotor op waterstof het werk. JCB kiest daarvoor na uitgebreide tests met prototypes in 2020 en 2021. Daarbij bleek dat brandstofcellen (te) gevoelig zijn voor de vaak stevige trillingen en stof. De kans op storingen is groter dan bij de verbrandingsmotor.

Afweging van kosten

Het verbranden van waterstof in een motor is echter minder efficiënt dan omzetting in elektriciteit in een brandstofcel. Vervanging van een kapotte brandstofcel is echter nog duurder. Bovendien is een waterstofverbrandingsmotor makkelijker en goedkoper te construeren. Dus kiest JCB voor de conventionele zuigermotor. De productie daarvan begint binnenkort. Tevens heeft JCB een opslagunit van waterstof ontwikkeld, zodat tanken op de bouwplaats zelf kan.

Tags:  

Delen: