Trucks 17 juli 2020

Hyzon en Holthausen bouwen samen waterstoftrucks

Holthausen Clean Technology uit Hoogezand heeft grote plannen om met joint venturepartner HYZON Motors een nieuwe fabriek voor waterstofvrachtwagens te bouwen in Groningen. Uiteindelijk moeten daar jaarlijks zo’n tweeduizend trucks van de band rollen.

Hyzond Motors Europe B.V.

Het Amerikaanse bedrijf HYZON Motors, producent van waterstofvrachtwagens, heeft met het Nederlandse bedrijf Holthausen Clean Technology een joint venture opgericht voor de productie van waterstofvrachtwagens: HYZON Motors Europe B.V.

De productie draait al op de huidige locatie van Holthausen in Hoogezand, maar de capaciteit is daar beperkt tot 50 à 100 trucks per jaar. Het bedrijf is daarom op zoek naar een nieuwe locatie, het liefst in Groningen, om de productie de komende jaren uit te breiden.

De eerste honderd trucks moeten de nieuwe fabriek eind 2021 hebben verlaten, waarna de productie moet toenemen tot tweeduizend exemplaren per jaar. Volgens Holthausen kan de nieuwe fabriek 100 tot 1.000 direct en indirecte banen opleveren.

HYZON

HYZON is de afgelopen jaren stevig aan het uitbreiden. De Amerikanen hebben een draaiende fabriek in China en onlangs nog een fabriek geopend in een voormalig General Motors-pand in New York. Met de vestiging in Nederland wil het bedrijf ook de Europese markt bedienen.

Groningen

Holthausen is al jaren expert op het gebied van waterstofmobiliteit. Het bedrijf, dat wordt geleid door Max Holthausen en zijn vader Carl, bouwt al jaren allerlei soorten voertuigen om en voorziet die van een waterstof-elektrische aandrijflijn.

In gesprek met RTV Noord geeft Max Holthausen aan waarom zij graag de nieuwe fabriek in Groningen willen bouwen: “Gemeente Groningen is één van onze grootste klanten en een partij die het mogelijk heeft gemaakt dat wij met waterstof konden beginnen. Zij hebben ons de kans gegeven en daar willen wij ook iets voor terugdoen. Nu we dit groots kunnen aanpakken met een buitenlandse partner, willen we dit graag in Noord-Nederland en het liefst in Groningen houden.”

Delen: