Hyundai waterstoftrucks onderweg naar Europa

Tien waterstof aangedreven trucks van Hyundai zijn in Zuid-Korea op transport gezet richting Zwitserland. Het is het begin van een groot project. Binnen vijf jaar moeten er 1.600 exemplaren op de Zwitserse weg rijden.
1.600 waterstoftrucks
De waterstoftrucks zouden eigenlijk al in maart geleverd worden, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. De verscheping is inmiddels begonnen en Hyundai wil voor het einde van het jaar veertig extra exemplaren in Zwitserland op de weg zetten. Dit aantal moet in rap tempo groeien. Het doel is om over vijf jaar al 1.600 trucks op de weg te hebben in het Alpenland.

Hyundai Xcient Fuel Cell
De Hyundai Xcient Fuel Cell is een in serie geproduceerde waterstofvrachtwagen die in Zwitserland onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens zal verzorgen.
Elk exemplaar zorgt voor een reductie van ongeveer 65 ton CO2-uitstoot per jaar. Een eigen netwerk van vulstations moet ervoor zorgen dat de trucks van waterstof worden voorzien.
Waterstoftanks
Omdat de Koreaanse vrachtwagen geen zware accu’s heeft, blijft het laadvermogen en de laadruimte intact. De waterstoftanks zijn achter de cabine geplaatst en hebben een opslagcapaciteit van 34 kg waterstof. Daarmee haalt de Hyundai Xcient Fuel Cell ongeveer 400 kilometer op een volle tank. Het tanken duurt ongeveer 20 minuten.

Lease
Voor dit project is Hyundai met het Zwitserse waterstofenergiebedrijf H2 Energy de joint venture Hyundai Hydrogen Mobility (HMM) gestart. Hyundai Hydrogen Mobility leaset de waterstoftrucks aan transport- en logistieke bedrijven, zodat het voor deze partijen eenvoudiger en voordeliger is om gebruik te maken van de hypermoderne maar kostbare vrachtwagens.