Hyundai-topman: ‘Waterstof belangrijkste energiedrager in de toekomst’

Hyundai Motor Group – met merken als Hyundai, Kia en Genesis – is op dit moment een van de weinige autoconcerns die al vier alternatieve aandrijflijnen levert: waterstof, vol-elektrisch, hybride en plug-in hybride.
Hyundai Motor Group maakt zich al op voor de volgende fase. Uit een gesprek met Ki-Sang Lee, Senior Vice President Hyundai Eco Technology Center blijkt dat het concern zijn zinnen zet op waterstof
Hyundai gelooft in waterstof
Waterstof wordt volgens Lee een belangrijke ‘brandstof’ (lees: energiedrager) in de toekomst. “Daarin geloven we sterk bij Hyundai. Batterij-elektrische auto’s, de BEV’s, en waterstofauto’s, de FCEV’s, vullen elkaar aan. In de toekomst gaan we hybride- en plug-inhybridetechnologie ook aanbieden in 4×4 SUV’s en sedans”, aldus Lee.
Aantal modellen sterk uitbreiden
“We gaan het aantal eco-modellen van de Hyundai Motor Group sterk uitbreiden”, zegt Lee. “Rond 2025 zullen we er 38 hebben, waarvan 18 van Hyundai. Tussen 1997 en 2000 vond de eerste fase plaats. In die jaren kwamen we met de Avante HEV en de BlueOn BEV. De tweede fase liep van 2011 tot 2015. In die jaren introduceerden we vier verschillende eco-modellen: de Sonata HEV, Tuscon ix35 FCEV, de Sonata PHEV en de Kia Soul EV.”

Lee vervolgt: “De derde fase is voor ons het belangrijkst. De derde fase van ons eco-modellenoffensief loopt sinds 2016. De derde fase houdt in dat we, en dan bedoel ik de Hyundai Motor Group, in totaal met dertien hybrides komen, negen plug-inhybrides, veertien vol-elektrische auto’s en twee auto’s met een brandstofcel op waterstof.’
Hyundai was al in 2013 de eerste die een waterstofauto in productie nam, de ix35 FCEV. Onlangs is de Nexo op de markt gebracht. En Hyundai is bezig met de ontwikkeling van een truck op waterstof in samenwerking met Zwitsers bedrijven.