Mobiliteit 25 augustus 2020

Hyperion XP-1 met brandstofcel: de sportwagen van de toekomst?

Het Amerikaanse bedrijf Hyperion heeft een prototype gepresenteerd van iets dat een heel bijzondere sportwagen belooft te worden. Deze Hyperion XP-1 haalt zijn kracht uit een brandstofcel en combineert huiveringwekkende prestaties met een actieradius van ruim 1.600 km. Is dit de sportwagen van de toekomst?

Hyperion is in 2011 opgericht en gevestigd in Californië. Het technologiebedrijf bestaat uit drie divisies die allemaal gericht zijn op waterstof gebaseerde stroomvoorziening en levering: Hyperion Energy, Hyperion Motors en Hyperion Aerospace.

Laatstgenoemde divisie levert bijvoorbeeld geavanceerde ruimtevaarttechnologie, maar het bedrijf heeft ook grote plannen om onder de vlag van Hyperion Motors hoogwaardige en ‘betaalbare’ brandstofceltechnologie voor voertuigen te leveren. Om flink wat aandacht te trekken en te demonstreren waar Hyperion toe in staat is, komen de Amerikanen eerst met deze Hyperion XP-1, waar vanaf 2022 circa 300 stuks van gebouwd worden.

Volgens de makers kan de sportwagen zo’n 1.000 mijl (1.609 km) rijden met een volle tank waterstof. De efficiency wordt geoptimaliseerd met behulp van zonnepanelen die op fraaie wijze in het ontwerp zijn geïntegreerd. Over de specificaties van de brandstofcel en de inhoud van de waterstoftank is nog niets bekend. Hyperion belooft in ieder geval een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 2,2 seconden en een topsnelheid van ruim 350 km/u.

Ideaal alternatief?

Veel sportwagenfabrikanten worstelen met de transitie naar elektrische aandrijving. Decennialange ontwikkeling op het gebied van gewichtsreductie, wat essentieel is voor topprestaties en rijdynamiek, wordt met een grote zware aandrijfbatterij tenietgedaan. Die voegt honderden kilo’s aan extra gewicht toe.

Waterstof kan daarom een grote rol spelen in de toekomst van sportwagens, omdat het gewicht relatief laag gehouden kan worden door het ontbreken van zo’n grote batterij. Mede dankzij de lichtgewicht brandstofcel en het chassis van carbon en titanium weegt de Hyperion XP-1 naar eigen zeggen ‘slechts’ 1.248 kg.

Delen: