Mobiliteit 26 oktober 2022

Hopium ontvangt order voor 10.000 waterstofauto’s

De Franse producent Hopium kan aan de slag met de bouw van zijn Machina, een high-end bolide met een waterstofbrandstofcel en elektrische aandrijving.

Agilauto heeft een pre-order geplaats voor 10.000 exemplaren. Dit bedrijf maakt deel uit van Crédit Agricole en richt zich op de verkoop en financiering van auto’s in Frankrijk.

Voor Hopium is de deal een welkome opsteker om de gepland productie per 2025 ook daadwerkelijk van de grond te krijgen. Met deze order is de eerste Franse fabrikant van waterstofauto’s immers verzekerd van financiële rugdekking. Crédit Agricole speelt in deze overeenkomst een rol als financierder voor bedrijven en zakelijk rijders die in deze auto willen gaan rijden.

Hydrogen Motive Company

Hopium is de autodivisie van de Hydrogen Motive Company (HMC) die de Franse coureur Olivier Lombard begin 2020 oprichtte. De in 1991 geboren Fransman won in 2011 de beroemde 24 uursrace van Le Mans (klasse LMP2) met een Zytek Z11SN, een raceauto voorzien van een 4,5-liter V8 benzinemotor van Nissan.

’s Werelds eerste luxe waterstofauto

De Hopium Machina is van een heel ander kaliber. Volgens Hopium is het de eerste luxe waterstofauto ter wereld. Het merk kondigt de gestroomlijnde sedan aan als een ‘technologische doorbraak’. Het avant-gardistische design wordt benadrukt door de enorme wielen, de scherp getekende koplampen en de vloeiende carrosserievorm. De portiergrepen liggen verzonken in de carrosserie.

Actieradius tot 1.000 kilometer

Volgens Hopium levert de Machina een vermogen van 386 kW/500 pk. De actieradius bedraagt om en nabij 1.000 kilometer, zegt het Franse merk. Waterstof tanken kost slechts drie minuten. Volgens Hopium is de Machina volledig klimaatneutraal en biedt de waterstofauto de ultieme combinatie van performance, connectiviteit, veiligheid en ergonomie. Medio 2021 is een eerste prototype gebouwd. Kort daarna zijn de eerste 1.000 pre-orders genoteerd en inmiddels is de Machina bijna productieklaar. En bovendien zijn er nog eens 10.000 pre-orders binnen.

Le Mans

Voor Hopium komt brandstofceltechnologie niet uit de lucht vallen. Eigenaar Olivier Lombard is testrijder van het Zwitserse project GreenGT dat de ontwikkeling van een raceauto op waterstof omvat. En uiteindelijk moet die auto meedoen aan jawel, de 24 uursrace van Le Mans.

Tags:  

Delen: