Hoe TU-studenten Hyundai verder helpen met waterstof

Hyundai nam als eerste een waterstofauto in productie. De opvolger is zelfs al geïntroduceerd: de Hyundai NEXO. Nu wil de Koreaanse autoproducent met Forze Hydrogen Racing van de TU Delft de grenzen op het gebied van waterstofmobiliteit verder verleggen.
Forze Hydrogen Racing houdt zich al sinds 2007 bezig met emissievrij racen. Het team is ontstaan vanuit de TU Delft en bestaat uit ruim zestig studenten.
Waterstof-elektrisch aangedreven raceauto’s
Forze Hydrogen Racing heeft al verscheidene waterstof-elektrisch aangedreven raceauto’s ontwikkeld. Het meest recente model is de Forze IX. Deze raceauto met een brandstofcel volgt de Forze VIII op die in 2019 nog tweede werd in een officiële race op het TT-circuit in Assen.

Doorbraak in duurzaam racen
Met de Forze IX wil het studententeam van de TU Delft deelnemen aan races en de strijd aangaan met de beste conventionele racewagens. Naar verwachting gaat de Forze IX voor een grote doorbraak zorgen in duurzaam racen.
Support van Hyundai
Hyundai gaat zijn kennis op het gebied van brandstofceltechnologie delen met Forze Hydrogen Racing. De TU Delft-studenten kunnen voor de verdere ontwikkeling van hun raceauto’s een beroep doen op de ingenieurs van het Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) dat gevestigd is in het Duitse Rüsselsheim.
Hyundai wil nog grotere stappen maken
‘Forze is een fantastisch team met slimme studenten die ongekende mogelijkheden zien in racen op waterstof’, aldus Tyrone Johnson, hoofd Vehicle Development bij Hyundai Motor Europe Technical Center. ‘Hyundai is blij deze samenwerking met Forze aan te mogen gaan. Door de kennis en ervaring van Hyundai en Forze op het gebied van brandstofceltechnologie te bundelen, kunnen we nog grotere stappen maken.’

Revolutionair snel en krachtig
De twee brandstofcelsystemen in de 1.500 kg wegende Forze IX hebben een totaal gecombineerd vermogen van 240 kW. De vierwielaangedreven raceauto heeft een topsnelheid van 300 km/u en accelereert van 0-100 km/u in minder dan 3 seconden. Volgens Forze Hydrogen Racing is de Forze IX revolutionair, aangezien deze technologie nog nooit eerder is gebruikt in zo’n krachtige waterstof-elektrische raceauto.
Hyundai en waterstof
Hyundai investeert al sinds de jaren negentig veel geld in de ontwikkeling van auto’s met een brandstofcel. Dat resulteerde uiteindelijk in de revolutionaire Hyundai ix35 Fuel Cell, waarvan eind 2012 de serieproductie van start ging. Daarmee was Hyundai de eerste autofabrikant ter wereld die een volledig schone auto met brandstofcel commercieel inzette. Momenteel is de Hyundai NEXO de bestverkochte auto met brandstofcel ter wereld.