H2-Share waterstofvrachtwagen de Nederlandse weg op

De test is het eerste demonstratieproject van H2-Share. Met dit project willen de aangesloten partijen aantonen dat waterstof geschikt is voor zware vrachtwagens.
De vrachtwagen zal demonstratietests volbrengen op zes verschillende locaties, verspreid over Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. Voor het project heeft het Nederlandse VDL een DAF-truck omgebouwd en voorzien van een waterstofaandrijflijn.
Waterstof tanken
Omdat niet overal waterstoftanklocaties aanwezig zijn, stelt het Duitse waterstofbedrijf Wystrach een mobiel waterstoftankstation met voldoende opslagcapaciteit ter beschikking. In Nederland kan de truck ook tanken bij de waterstofstations in Rhoon en Helmond.
“Fabrikanten van vrachtwagens, treinen, bussen en zelfs vorkheftrucks zijn geïnteresseerd in systemen op waterstof, inclusief tankoplossingen. Het H2-Share project is daarom een belangrijk voorbeeldproject voor deze toekomstgerichte toepassingen”, aldus Wolfgang Wolters, Managing Director van Wystrach.
Drie maanden testen
In Nederland wordt de waterstofvrachtwagen uitvoerig getest door het transportbedrijf Breytner. Het Rotterdamse bedrijf is gespecialiseerd in duurzaam transport en zal de truck drie maanden inzetten voor de bevoorrading van een bekend meubelconcern.
Tot nu toe gebruikt het bedrijf voornamelijk vrachtwagens met accupakketten. Na de proefperiode bij Breytner gaat de truck naar één van de andere partners binnen het project.
“We zijn erg enthousiast dat we één van de weinige bedrijven ter wereld zijn die een waterstoftruck in de praktijk kunnen tonen. Dit geeft ons en onze klanten waardevolle kennis over zero-emissie transportoplossingen en het helpt ons om de volgende stap voorwaarts te nemen in duurzaam transport”, zegt Marie-José Baartmans van Breytner.
Waterstofnet
Het project is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van 1,69 miljoen euro. Deze EU-subsidiering loopt via Interreg NWE en wordt gecoördineerd door WaterstofNet. Deze partij focust zich al ruim tien jaar op de ontwikkeling van waterstof in de Benelux en is mede verantwoordelijk voor de eerste projecten met waterstofvuilniswagens en -vrachtwagens in Europa.
“Bij WaterstofNet voorzien we een grote rol voor waterstof in zware vracht toepassingen. Meer dan vier jaar geleden zijn we in samenwerking met regionale partners begonnen met het ontwikkelen van Europese projecten met een focus op waterstof in zware vrachtwagens, gericht op demonstraties met industriële partners en het vergaren van praktische kennis. Na succesvolle demonstraties met vuilniswagens op waterstof in andere projecten, zijn we trots om betrokken te zijn bij de eerste demonstratie van deze vrachtwagen in onze eigen regio”, zegt Adwin Martens, directeur van WaterstofNet.