Grove zet kaarten op waterstofauto

1.000 kilometer moet hij kunnen afleggen op een volle tank waterstof. Die belofte doet Grove Hydrogen Automotive voor zijn eerste auto op waterstof. Het is een nieuwe autoproducent, gevestigd in China, met een ontwikkelingscentrum in Barcelona.
Ambitie valt Grove Hydrogen Automotive niet te ontzeggen. Het bedrijf wil in 2025 de grootste producent van waterstofauto’s ter wereld zijn. Zo werd gesteld bij de presentatie van een allereerste prototype, een forse en stoer ogende SUV. Volgens de kersverse Chinese producent zit de creatie vol innovatieve technologie waardoor hij zeer efficiënt kan rijden.
Meerdere modellen in de pen
De kick off van het project was in september 2016. Sindsdien is gewerkt aan perfectionering van waterstof- en aandrijftechnologie. Binnenkort wil Grove de eerste productierijpe versie showen van zijn waterstofauto. Dat gebeurt in april 2019 tijdens de Shanghai Motorshow. Op basis van hetzelfde platform wil het concern de komende jaren meerdere modellen uitbrengen.
Licht chassis met carbon, composiet en aluminium
Grove Hydrogen Automotive mikt op de hogere segmenten met zijn waterstofauto’s, waar exceptionele luxe, top in veiligheid en hoogwaardige infotainment de norm zijn. Het chassis is gemaakt van een zeer lichte en sterke carbonfiber structuur met voor en achter kreukelzones van composiet en aluminium die de klap van een aanrijding verzachten.
Design Centre in Barcelona
Grove is gevestigd in het Chinese Wuhan. Het bedrijf werkt samen met diverse leveranciers en constructeurs van over de hele wereld. Grove heeft een Design Centre in Barcelona, waar Christopher Reitz de scepter zwaait, het voormalige hoofd design van Fiat, die ook werkzaam is geweest bij Nissan Europe, Volkswagen en Audi. ‘Bij Grove hebben we te maken met een heel nieuw pakket van technologieën, bijvoorbeeld door aandrijflijnen voorin en achterin. Het voordeel is dat we hierdoor wel meer vrijheid hebben voor de vormgeving.’
Verkoopstart gepland eind 2019
Het testen van de eerste productieversies moet eind 2019 dit jaar zijn afgerond. Direct daarna wil Grove starten met verkoop. In 2020 wil het bedrijf de productie flink opschroeven, maar aantallen worden nog niet genoemd. In elk geval mikt het bedrijf eerst op China, waarbij tegelijk wordt gewerkt aan het opzetten van een netwerk waterstoftankstations. In de loop van 2022 wil Grove zijn waterstofauto’s buiten China op de markt brengen waaronder ook in Europa.