Duurzaamheid 26 februari 2021

Energiebox op waterstof

Toyota neemt binnenkort een handzame brandstofcelmodule in productie. Die weegt circa 250 kg en levert maximaal 80 kW aan stroom. Hij is voor tal van doeleinden inzetbaar.

Toyota investeert al jaren in waterstoftechnologie. Was bijvoorbeeld een van de eerste met serieproductie van een waterstofauto. Dat is de Mirai, waarvan binnenkort een nieuw model uitkomt.

Kubusvormige module

De brandstofceltechnologie is nu ‘verpakt’ in een compacte, kubusvormige module. Een brandstofcel die met waterstof stroom kan leveren en dan in een strakke verpakking. Volgens Toyota is deze module universeel in te zetten in voertuigen, vaartuigen en stroomgeneratoren.

De Fuel Cell System Module is bedoeld voor bedrijven die snel over willen op waterstof om hun CO2-uitstoot te verlagen. Toyota stelt dat de module snel inzetbaar is en vrij van patentrechten. Ook kosten maken voor eigen onderzoek en ontwikkeling zijn niet nodig.

400 tot 750 volt

De module is er in vier formaten met een vermogen van 60 kW of 80 kW en kan 400 tot 750 volt spanning leveren. Je kunt dus bijvoorbeeld ook een elektrische auto ermee opladen.

Plug-and-play

Brandstofcel, waterstoftank, koeling en de controle-elektronica zitten in de module. Het is als het ware plug-and-play. Het is mogelijk om meerdere modules aan elkaar te koppelen als meer capaciteit nodig is.

Delen: