Elektrische bestelbus met range extender op waterstof

Een Renault Master die uit twee energievaatjes put: een batterij van 33 kWh en een brandstofcel van 30 kWh voorzien de elektromotor van stroom. Is dat handig?
Het Franse bedrijf Hyvia zal die vraag volmondig met ja beantwoorden. De gedachte achter deze omgebouwde elektrische Renault Master is ontstaan vanuit een kijk op de gebruikers van elektrische bedrijfsauto’s. Meer dan bij personenauto’s zijn zij benieuwd of ze ver genoeg kunnen rijden met een volle batterij.
Range extender op waterstof
Een zwaar beladen bedrijfsauto komt bijvoorbeeld minder ver dan een lichtere. Een servicemonteur rijdt de ene dag meer dan de andere. Zijn agenda wordt immers bepaald door onverwachte klussen en reparaties. En dan komt de brandstofcel om de hoek kijken als geruststellende factor. Want is de batterij bijna leeg, dan kan die de stroom leveren uit waterstof. Waterstof is bovendien snel te tanken, wat minder tijd kost dan opladen van de batterij.

In 2022 op de markt
Hyvia heeft de Renault Master voorzien van tanks en een brandstofcel boven het dak van de bestelbus. Het eerste prototype is klaar en heeft al de nodige kilometers achter de rug. Eind 2021 wil Hyvia samen met Renault de assemblage op grote schaal oppakken, zodat deze bedrijfswagen in 2022 op de markt kan komen.
Productie
De waterstofversie wordt geproduceerd in de fabriek van Renault, waar logischerwijs ook de elektrisch aangedreven Master vandaan komt. De brandstofcellen komen uit een fabriek in Flins, waar de Franse autoproducent ook al decennialang auto’s bouwt.

Productie groene waterstof bij tankstations
Het verhaal is helemaal compleet, of beter CO2-neutraal, als er groene waterstof getankt kan worden. In het Hyvia-ecosysteem wordt daarop gefocust door de inzet van elektrolysers op wind- en zonne-energie die groene waterstof leveren voor de eveneens in eigen huis ontwikkelde tankstations. De waterstof wordt kortom ter plaatse bij het station geproduceerd, waardoor geen onnodig extra transport nodig is. Hyvia biedt de tankstations aan via lease, koop of huur aan bedrijven die deze Renault Master op grote schaal willen inzetten.
Over prijzen reppen de partijen nog niet. Die zullen tegen de tijd van de marktintroductie bekend worden gemaakt.