Eerste waterstoftrucks in Zwitserland de weg op

Transport op waterstof is van de wal in Europa. De eerste waterstoftrucks zijn op 8 oktober 2020 in bedrijf genomen in Zwitserland. Meer zullen volgen. Ook Nederland wordt aangehaakt als het aan producent Hyundai ligt.
Hyundai heeft de eerste zeven exemplaren van zijn XCIENT Fuel Cell-truck afgeleverd aan klanten in Zwitserland. De XCIENT Fuel Cell-truck is ’s werelds eerste zware vrachtauto met brandstofcel. Dit jaar worden er in totaal vijftig afgeleverd.
‘Begin van doorbraak’
“De aflevering van deze trucks is nog maar het begin van de doorbraak van waterstof”, aldus In Cheol Lee, Executive Vice President en Head Commercial Vehicle Division van Hyundai Motor. “We zijn van plan om ook de Noord-Amerikaanse en Chinese vrachtwagenmarkt te betreden en wereldwijd het gebruik van waterstof als schone energiedrager te stimuleren. Want waterstof biedt eindeloos veel mogelijkheden.”
Ecosysteem inclusief waterstofstations
In Zwitserland is inmiddels een waterstofecosysteem opgebouwd om de ondernemers die de zware waterstoftrucks gebruiken, te ondersteunen. Er zijn ruim honderd waterstoftankstations in het land – waarmee niet alleen de vrachtwagens worden bediend maar ook de personenauto’s met brandstofcel. Op basis van het succes in Zwitserland wil Hyundai met partnerbedrijven het systeem uitrollen in Nederland, Noorwegen, Duitsland en Oostenrijk.

Interesse in transport op waterstof
Hyundai verwacht in 2025 zo’n 1.600 brandstofceltrucks afgeleverd te hebben in Europa. Inmiddels hebben in Zwitserland bedrijven als Coop, Migros, Traveco, Galliker Logistics, Camion Transport, F. Murpf AG en G. Leclerc Transport AG al bestellingen voor de XCIENT Fuel Cell-truck geplaatst om deze door heel Europa in te zetten.
Waterstoftruck rijdt tot aan 400 km
De Hyundai XCIENT Fuel Cell-truck wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 350 kW en een dubbele brandstofcel van in totaal 190 kW. De zeven waterstoftanks hebben een totale capaciteit van 32 kg, wat zorgt voor een actieradius tot aan 400 km. Waterstof tanken kost 8 tot 20 minuten.

Straks actieradius tot 1.000 km
Hyundai werkt de komende jaren aan een nieuwe versie van de XCIENT Fuel Cell-truck met een specifiek brandstofcelplatform en twee brandstofcellen, elk met een vermogen van 200 kW. Met 4×2-trucks, 6×4-trucks en 4×2-trekkers dekt het nieuwe model een groot deel van de Europese markt voor zware vrachtwagens. De 4×2-trekker met een treingewicht (GCW, Gross Combination Weight) van 44 ton heeft een actieradius van 1.000 kilometer. Deze vrachtwagens zullen een grote impact op de markt hebben als het aankomt op de vervanging van dieselvrachtwagens.