Eerste waterstoftrein in het Verenigd Koninkrijk komt in beweging

Na een jaar testen mag de eerste waterstoftrein van het Verenigd Koninkrijk het openbare Britse spoorwegnet op. De trein, die de naam HydroFLEX draagt, moet over twee jaar passagiers vervoeren.
De volgende stap
Na een succesvolle proof-of-concept periode, is de volgende stap van het HydroFLEX project in beweging gezet. Voor de pilot is een bestaande trein omgebouwd en een waterstofmodule toegevoegd. De waterstoftanks, brandstofcel en de batterijen zitten in het treinstel waar de passagiers normaal zouden zitten. In een volgende versie zullen deze boven en onder de trein worden opgeslagen, zodat er meer ruimte komt voor passagiers.
Diesels vervangen
Momenteel is slechts 42 procent van het Britse spoorwegnet voorzien van een bovenleiding. Als gevolg hiervan, zijn veel spoorroutes nog steeds afhankelijk van een verouderende vloot van dieseltreinen. Door de onboard waterstofmodule is de HydroFLEX niet afhankelijk van een bovenleiding, en kan hij de diesellocomotieven vervangen.
Samenwerking
Het project is het resultaat van een samenwerking tussen de Universiteit van Birmingham en Porterbrook, een aanbieder van trein-leasing.
“Dit is een eerste test, maar we zijn zeer enthousiast dat we de HydroFLEX binnenkort als een serieuze optie kunnen aanbieden. De spoorwegen spelen een sleutelrol bij het terugdringen van CO2-emissies en we zijn enorm trots dat we een belangrijke rol hebben gespeeld bij het bouwen van de eerste waterstoftrein in het Verenigd Koninkrijk. “, aldus Mary Grant, CEO van Porterbrook.”
Duitsland loopt voor
Onze oosterburen zijn momenteel het enige land in Europa waar een waterstoftrein rijdt. Tussen de Noord-Duitse plaatsjes Cuxhaven en Buxtehude, rijdt de Cordia iLint. De iLint waterstoftrein is gebouwd door het Franse Alstom, en rijden er sinds september 2018 twee treinstellen het bijna 100 kilometer lange traject. Er zijn plannen om dit traject vanaf 2021 met 14 extra treinen uit te breiden.