Dakar Rally op waterstof?

Jawel er ligt een plan om auto’s die meedoen aan de Dakar Rally te voorzien van een brandstofcel op waterstof. Wanneer? De eerste komt aan de start In 2023!
Het Franse bedrijf Green Corp Konnection (GCK) werkt aan een rally-auto op waterstof. De onderneming heeft al een elektrisch aangedreven variant. Het is de bedoeling dat straks een brandstofcel voor de stroomvoorziening gaat zorgen.
‘Groene’ Dakar Rally in 2030
De presentatie van de Blast 1 op waterstof staat gepland voor 2022. Dan zal het voertuig aanvankelijk door de organisatie van de Dakar Rally worden gebruikt. Dat is de ASO, die meer en meer wil focussen op de transitie naar een meer duurzaam event. In 2030 wil de organisatie de rally volledig ‘groen’ hebben.
Twee brandstofcellen: 200 kWh
GCK gebruik een brandstofcel van het Duitse EKPO Fuel Cell Technologies. In feite mikken de constructeurs op een dubbele brandstofcel om voldoende power te hebben voor de elektromotor. Ze leveren samen 200 kWh. De elektromotor levert een maximaal vermogen van 250 kW (340 pk) en 1.000 Nm koppel. Extra energie komt van een onboard-batterij van 150 kWh, die via de brandstofcel op waterstof wordt opgeladen.
Waterstofaandrijving voor andere teams beschikbaar
GCK wil de brandstofcelunit en aandrijflijn beschikbaar stellen aan andere teams voor de Dakar Rally en deelnemers aan andere endurance rally’s. De technologie moet raceklaar zijn voor seizoen 2023-2024.